Sülysáp Nagyközség Polgármesteri Hivatalának szervezetfejlesztése
ÁROP-3.A.1.
A projekt időtartama: 2009.03.02. – 2010.05.30.
Kedvezményezett: Sülysáp Nagyközség Önkormányzata
(2241 Sülysáp, Szent István tér 1.)
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
19 999 880 Ft.
A PROJEKT BEMUTATÁSA
Sülysáp Nagyközség Polgármesteri Hivatalának célja, hogy szolgáltató típusú önkormányzati modellt valósítson meg, stratégiai szemléletű, korszerű szervezési-működési kultúrát honosítson meg. A projekt célja, hogy a szolgáltató-fogyasztó szemlélet alapján Sülysáp szolgáltatási portfolióját a társadalmi-gazdasági igényekhez igazítsuk. azaz a kötelező és az önként vállalt feladatok ellátása egy időben legyen eredményes a fogyasztók számára és költséghatékony a szolgáltatók részéről.
Célok
Sülysáp Nagyközség Polgármesteri Hivatalának célja, hogy szolgáltató típusú önkormányzati modellt valósítson meg, stratégiai szemléletű, korszerű szervezési-működési kultúrát honosítson meg. A minőségi feladatellátás egyszerre követeli meg a társadalmi és jogszabályi igényekhez illeszkedő, ügyfélközpontú gondolkodást, a hatékonyságra és eredményességre törekvést, valamint a gazdaságossági szempontok érvényre juttatását.
Olyan átfogó, komplex szemléletet kell alkalmazni, melyben egyszerre képes érvényesülni a hatékony finanszírozás, a hivatal biztonságra törekvése és a testület eredmény-orientáltsága. A modern település-üzemeltetési rendszerben a megfelelő kompetenciák a megfelelő helyre kerülnek, a döntéshozók a döntéshozatalra, a hivatal a hatósági feladatokra és a törvényességre, az intézmények pedig a szakmai feladatok ellátására koncentrálnak.
Ennek érdekében szükséges a döntési mechanizmus korszerűsítésére, a költségvetési gazdálkodás eredményességének javítása a partnerség erősítésével párhuzamosan. Ezen elvek mentén kell kidolgozni az átfogó településüzemeltetés és fejlesztés testre szabott programját, amely alapján ki lehet alakítani a hatékony hivatali munkaszervezetet és a felelősségi köröket is tartalmazó folyamatszabályozást, továbbá el lehet indítani a szükséges informatikai fejlesztéseket, amelyek támogatják az önkormányzat eredményes és költséghatékony feladatellátását.
A fejlesztés következtében a szolgáltatások minőségének javulása, költségének csökkenése valósul meg, mely a működési kiadásokban jelentkezik (6-8% csökkenés). A képzés következtében a dolgozók 82,3%-a kerül oktatásra. A fejlesztési kiadások optimalizálása korszerűbb menedzsment-technikák alkalmazásával 10%-os költségvetési főösszeg megtakarítást eredményezhet.
A Településfejlesztési koncepció pályázatban megjelenő elemei
Sülysáp Nagyközség Önkormányzata településfejlesztési koncepciójában azt a megállapítást tette, hogy a Polgármesteri Hivatal és az önkormányzati közigazgatás egyszerre néz szembe társadalmi és gazdasági kihívásokkal, tehát a közszolgáltatásoknak nemcsak a lakosság igényeit kell kielégíteni, de a közpénzekkel való felelős gazdálkodás jegyében finanszírozási követelményeknek is meg kell felelni.
Mind társadalmi, mind a gazdasági célok elérése érdekében az önkormányzati döntéshozóknak és intézményi vezetőknek birtokolniuk kell a helyes vezetési szemléletet és technikákat: erősíteni kell a közszolgáltatások szolgáltató-fogyasztói jellegét, illetve a jó gazda szemléletet. Sülysáp Nagyközség Önkormányzata a közigazgatás eredményes működtetése, illetve a közszolgáltatásokkal szembeni lakossági elégedettség növelése érdekében törekszik:
• a helyi jogalkotási és döntési mechanizmusok korszerűsítésére,
• a költségvetési gazdálkodás eredményességének javítására, a stratégiai és pénzügyi tervezés összekapcsolására,
• a közszolgáltatások minőségi javulásának infrastrukturális, eszköz, szervezeti és vezetés technikai feltételeinek biztosítására,
• az önkormányzati intézmények és önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok tevékenységének monitoringjára.
A projekt indokoltsága
Az önkormányzat és az önkormányzati intézmények elsődleges értékmérője, hogy mennyire képes a társadalmi-gazdasági igényeknek megfelelni, azaz mennyire tud egyszerre eredményes és költséghatékony közszolgáltatásokat biztosítani.
Sülysáp Nagyközség több mint nyolcezres saját népessége, térségbeli gazdasági és foglalkoztatói vezető szerepe indokolttá teszi a városi rang megszerzését. Ezen túl a földrajzi elhelyezkedése, és a közvetlen környezetében élő mintegy harmincezres népesség alkalmassá teszi a települést arra is, hogy központi szerepet töltsön be a közigazgatás területén, a művelődési és kulturális, illetve az egészségügyi szektorban.
Ahhoz, hogy a település a fent említett két célt teljesítse, illetve annak érdekében, hogy az önkormányzati intézmények megfeleljenek a helyi és a környékbeli lakosság igényeinek, a közszolgáltatások területén minőségjavulást kell elérni. Ehhez szükséges egy új szervezési-működési kultúra széleskörű elterjesztése, azaz a szemléletváltozás, kompetenciák bővítése és új vezetési technikák alkalmazása.
Szükséges a település és az intézmények vezetőinek az intézmények irányában tanúsított jó gazda szemlélete, a távlati gondolkodás képessége, mint stratégiai szemlélet, a projekt szemlélet, illetve a partnerségre való nyitottság és az állampolgár-központú gondolkodás mód elsajátítása.
A településen fellelhető kompetencia-hiányokat képzéssel vagy külső erőforrások igénybevételével szükséges pótolni, amelynek eredményeként a döntéshozók birtokolni fogják a gazdasági fettételek elemzésének és kockázatok értékelésének képességét, így alkalmazzák a korszerű költségvetés és a társadalmi igényeket kielégítő közszolgáltatások minőségét mérő, standardizált mérési technikákat.
A projekt célja és eredménye
A projekt célja, hogy a szolgáltató-fogyasztó szemlélet alapján Sülysáp szolgáltatási portfolióját a társadalmi-gazdasági igényekhez igazítsuk, azaz a kötelező és az önként vállalt feladatok ellátása egy időben legyen eredményesebb a fogyasztók és költséghatékony a szolgáltatók számára.
Ennek a célnak a közvetett módja a település működésének racionalizálása. Egyrészt szükséges a helyi jogalkotási folyamat eredményesebbé tétele a döntések megfelelő előkészítésével és utókövetéssel, a partnerség erősítésével és a szükséges szakértői képességek igénybevételével. Az önkormányzási képességet, azaz a helyi politikusok mozgásterét erősen szűkíti a település nem megfelelő gazdálkodása, emiatt szükséges a költségvetési gazdálkodás eredményességének javítása is, mert az így felszabaduló pénzeszközöket újra a lakossági igények magasabb szintű kielégítésére lehet fordítani.
A társadalmi-gazdasági igények megfelelő szintű, eredményesebb és/vagy költséghatékonyabb kielégítésének folyamatában a települési intézményekre komoly szerep hárul, mivel ők kerülnek közvetlenül kapcsolatba a településen élőkkel. Kiemelt cél az intézmények által biztosított közszolgáltatások minőségének javítása, ehhez szükséges az ellátott igazgatási szolgáltatások megszervezésének finomhangolása, a költséghatékony működési eljárások és vezetési eszközök bevezetése, továbbá erősíteni kell a jó gazda szemléletet mind a települési döntéshozók, mind az intézményi vezetők körében.
A település feladatainak és intézményi működésének racionalizálása előtt és közben szükséges a projekt szemlélet erősítése, az intézményi vezetők felkészítése, az önkormányzat teljes körű átvilágítása, és monitoring rendszer bevezetése, az eredmények folyamatos utókövetése. Ezeket a folyamatokat szükséges támogatni hangsúlyosan az eljárások információtechnológiai eszközökkel, a követelményrendszer kialakításával, a települési szinten csak korlátozott mértékben megtalálható kompetenciák, szakértői szolgáltatások igénybevételével.
A fejlesztés részletes szakmai tartalma
Sülysáp közszolgáltatásainak minőségi, valamint a polgármesteri hivatalának és az önkormányzati intézményeinek szervezetfejlesztése 12 tevékenység alatt 22 fejlesztési részterületet lefedő projekt. A projekt megvalósítása négy ütemből áll: átvilágítás, szolgáltatás-tervezés, projekt döntéshozói támogatása és szolgáltatás-szervezés, amelyet folyamatosan kísér a projekt kommunikációja, és monitoringja.
A Polgármesteri Hivatal (PH) szervezeti működésének átvilágítása keretében megvizsgálásra kerül az általános döntési kompetencia, a belső szervezeti egységek közötti együttműködés, a hivatalon belüli koordináció színvonala, és a közszolgáltatások minőségét mérő mutatószámok használata.
Az önkormányzat gazdálkodása akkor lesz sikeres, ha kapcsolódik hozzá pénzügyi és költségvetési ellenőrzés. Ezt a célt szolgálja részben az egységes irányítási és monitoring rendszer, valamint a döntéshozók és intézményi vezetők képzése, de szükséges a pénzügyi és költségvetés végrehajtási ellenőrzés felülvizsgálata, szükség esetén újraalkotása. A szolgáltató típusú önkormányzati modell megköveteli, hogy a lakosság befolyásolni tudja a helyi társadalomra is kihatással levő folyamatokat.
Ehhez szükséges a helyi kommunikációs stratégia, amelynek alapja a kétirányú kommunikáció, a megfelelő szintű tájékoztatáspolitika és az önkormányzat nyitottsága az információk fogadására. A partnerség erősítésének eszközei az Információs Központ, PR-szakreferens, internet-alapú technikák alkalmazása, illetve ahhoz, hogy a helyi társadalom véleményformáló partnerré váljon, fontos a közszférának a civil és a vállalkozói szférával kialakítható kapcsolatok, interaktív hálózat megszervezése.
Felülvizsgáljuk az intézmények felügyeletének, a döntési jogosultságok struktúrájának fejlesztési lehetőségeit; az eredményesebb működést biztosító programokat dolgozunk ki, megvizsgáljuk a kommunikációs folyamatokat, az intézményektől érkező visszacsatolásokat beépítjük a PH működésébe. A szervezetfejlesztésben az önkormányzat által felügyelt intézmények 80 százaléka (16:20) vesz részt: az összes iskola, óvoda, egészségügyi intézmény, Központi Konyha, Művelődési Ház és Könyvtár.
A szervezetfejlesztés kapcsán megújult dokumentumok |
Iratkezelési szabályzat |
Költségvetés - 2010. |
Közbeszerzési szabályzat |
Közfoglalkoztatási terv - 2010. |
Önkormányzati Minőségirányítási Program |
Önkormányzati SZMSZ |
Polgármesteri Hivatal SZMSZ |
Szociális Szolgáltatásszervezési koncepció |
Közreműködő szervezet:
VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Nonprofit Kft.
Irányító szervezet:
Támogató szervezet: