nyomtatás  nagyítás kicsinyítés 
Lajoskomárom Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2003 (X.1.) önkormányzati rendelete
Hatályos:2017-12-01 - 2019-02-28
Lajoskomárom Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2003 (X.1.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelem helyi szabályairól

Nagyközség Önkormányzata Képviselőtestülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. §(1)- (2) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében (továbbiakban: Gyvt.) kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, illetve az önkormányzat által biztosított, személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.


A rendelet célja, hatálya, az ellátás típusai

1. §

A rendelet célja, hogy a Gyvt. által megállapított, a gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához a helyi sajátosságokat figyelembe véve a feltételrendszert és eljárásokat szabályozza.


2. §

(1)[1] A rendelet hatálya kiterjed

a) a (2) és (3) bekezdésben foglalt eltéréssel az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint - ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik - a letelepedési vagy bevándorlási engedéllyel rendelkező, továbbá a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire,

b) a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.


(2)[2] A rendelet hatálya kiterjed továbbá a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében a Lajoskomárom település közigazgatási területén tartózkodó:

  1. az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. Tv. rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó gyermekeire is,
  2. magyar állampolgárságú gyermekre lakóhelytől függetlenül.

 (3)[3] E rendelet szerint kell eljárni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.


3. §


A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:


a)[4]pénzbeli és természetbeli ellátások:

- rendkívüli gyermekvédelmi támogatás;

- rendszeres nevelési segély;


b) személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:

- gyermekjóléti szolgálat,

- gyermekek átmeneti elhelyezése

- gyermekek napközbeni ellátása érdekében, működtetett óvoda, általános iskolai napközi.


Pénzbeli és természetbeni ellátások

Rendszeres gyermekvédelmi támogatás

4. §[5]


Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

5. §


(1)[6] Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás adható annak a gyermeknek, fiatal felnőttnek, akinek családja időszakosan létfenntartási gondokkal küzd vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli helyzetbe kerül.


(2) Fiatal felnőtt részére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.


(3)[7]  A szociális válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása érdekében rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra jogosult.


(4) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege egyszeri alkalommal nem haladhatja meg a nyugdíjminimum havi összegének 100%-át.


(5) Egy naptári éven belül ugyanazon gyermek 4 alkalommal részesíthető rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban.


(6)[8]


6. §


(1)[9] Sürgős szükség esetén, illetve, ha a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyezteti, jövedelemigazolástól illetve 5. § (5) bekezdésben foglaltaktól függetlenül is nyújható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.


(2)[10] A Gyvr. 6. § (1) bekezdése értelmében nyújtott támogatás összege egyszeri alkalommal nem haladhatja meg a nyugdíjminimum havi összegének 100 %-át.


(3) A képviselő-testület a 6.§. (1) bekezdésébe tartozó Sürgős szükség alapján történő  megállapítására hatáskörét a Lajoskomárom Nagyközségi Önkormányzat polgármesterére ruházza át.


(4) A polgármester a Szociális és Jóléti Bizottság soron következő ülésén a támogatás nyújtásáról, annak okairól beszámolni köteles.


(5) A polgármester által hozott döntések ellen benyújtott fellebbezéseket a Szociális és Jóléti Bizottság véleményével kell a képviselőtestület elé terjeszteni.


Rendszeres nevelési segély

7. §


(1) Rendszeres nevelési segély állapítható meg annak a gyermeknek, illetve fiatal felnőttnek, a 25. év betöltéséig, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, s a család nem rendelkezik jelentős vagyonnal, valamint a szülő(k) önhibáján kívül, anyagi okból nem tud megfelelően eleget tenni gyermeknevelési feladatainak.


(2)[11] Fiatal felnőtt részére a 7. § (1) bekezdésében foglaltakon túlmenően akkor állapítható meg rendszeres nevelési segély, illetve a nagykorúság elérése előtt megállapított segély akkor folyósítható tovább, ha közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.


(3) A rendszeres nevelési segély havi összege gyermekenként nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-át.


(4) Az (1) bekezdés szempontjából jelentős vagyonnak minősül az ingatlan, a gépjármű, gép meghajtású termelő- és munkaeszköz, készpénz, takarékbetét, értékpapír, továbbá vagyoni értékű jog, amennyiben ezek együttes értéke meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötvenszeresét.

Nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben az érintett személy és családja lakik.


(5) A rendszeres nevelési segély legfeljebb 1 évre állapítható meg. A segély jogerős megállapítása esetén a teljes havi összeget kell folyósítani, ha a kérelmet a hónap 16. napját megelőzően nyújtották be, a teljes havi összeg 50%-át kell folyósítani, ha kérelmet a hónap 15. napja után nyújtották be.


(6) A megállapított rendszeres nevelési segélyt meg kell szüntetni, ha a gyermek:

- lakóhelye megváltozott,

- átmeneti vagy tartós nevelésbe került,

- nagykorúvá vált - kivéve, ha közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul,

- munkavégzéssel járó tevékenységéért rendszeres jövedelmet kap - ide nem értve az iskola nyári szünetében végzett munkavégzést.

- ha a fiatal felnőttnek a közép- vagy felsőoktatási intézmény nappali tagozatán a nappali vagy hallgatói jogviszonya megszűnt.


(7) A rendszeres nevelési segély megszüntetéséről határozatot kell hozni. Ha a jogosultság a tárgyhónap 16. napját megelőzően szűnik meg, a megállapított ellátás összegének 50 %-át, egyéb esetben a megállapított ellátás teljes összegét kell folyósítani a megszűnés hónapjában.


Természetben nyújtott ellátások


8. §


(1)[12] A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, illetve a rendszeres nevelési segély pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható.


(2) Természetbeni ellátások különösen - a megállapított támogatás, illetve segély összegének erejéig :

- gyermekintézményi étkezési térítési díj átvállalása;

- élelmiszer biztosítása;

- gyógyszerköltség, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díj átvállalása;

- tandíj, kollégiumi díj átvállalása;

- tankönyv-, tanszerellátás költségeinek biztosítása.


(3)[13] A természetben nyújtott ellátás formájáról az eljárás során felmerült összes körülményt mérlegelve kell dönteni. A pénzbeli ellátások elsősorban akkor állapíthatók meg természetbeni ellátás formájában, ha az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a szülő (gondozó) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja.


(4)[14]


(5) A pénzbeli ellátásként megállapított támogatást természetbeni ellátásra kell átváltoztatni, ha bebizonyosodik, hogy a szülő (gondozó) az ellátást nem a gyermek érdekében használta fel.


A pénzbeli és természetbeni ellátások eljárási szabályai

9. §


(1)[15] Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet szóban vagy írásban a Polgármesteri Hivatalnál terjesztheti elő a szülő vagy más törvényes képviselő.


(2) A pénzbeli és természetbeli ellátások megállapítását nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, gyermek és családvédelemmel foglalkozó intézmény illetve természetes személy vagy a gyermek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet is kezdeményezheti.


(3) A pénzbeli és természetbeli ellátások megállapításához a kérelmező köteles csatolni :

a)[16] a jövedelmi adatokra vonatkozó igazolásokat,

b) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági és gyámhatósági határozatot, illetőleg a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó - az illetékes gyámhivatal által készített - megállapodást tartalmazó jegyzőkönyvet;

c) a tartósan beteg vagy fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolást;

d) közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében - ha nagykorúság után is folyósítják, vagy akkor állapítják meg a támogatást - az oktatási intézmény igazolását a tanulói, illetve hallgatói jogviszony fennállásáról.


 (4)[17] A jövedelemszámításnál  irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelemnél három hónap, egyéb jövedelmeknél egy év. Ettől eltérni akkor lehet, ha a jövedelmi viszonyokban igazolható ok miatt tartós romlás vélelmezhető. Ebben az esetben a kérelem benyújtását megelőző 1 hónap jövedelmét kell figyelembe venni. Az egy főre jutó jövedelem megállapításánál a Gyvt. 19. § (4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni. Ha kérelmező vagy  valamely családtag munkanélküli, jövedelem igazolás helyett a Munkaügyi Központ Enyingi Kirendeltségének együttműködéséről szóló igazolását kell a kérelemhez csatolni.


(5)[18] Amennyiben a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás illetve a rendszeres nevelési segély megállapítása iránt indult ügyekben kétség merül fel a becsatolt nyilatkozat és igazolások valóságtartama tekintetében úgy a megállapítás előtt környezettanulmányt  kell készíteni, továbbá elő kell írni a vagyonnyilatkozat benyújtását.  Kétségesnek kell tekinteni azt a vagyoni helyzetet, ahol a kérelmező és a vele – a jövedelem számítás szempontjából figyelembe veendő – közös háztartásban élő közeli hozzátartozói jövedelme a kérelmező által lakott lakás, illetve a saját és vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozóinak tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeinek figyelembe vételével nem lehetséges. Ilyen esetekben a Gyvt. 19- §. (6)-(7) bekezdéseiben rögzítettek szerint kell eljárni.


   (6) A ellátásokat jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt kötelezni kell a pénzbeli ellátás visszafizetésére, a természetbeni ellátás esetén a pénzegyenérték megfizetésére. A megtérítésre vonatkozóan a Gyvt. 133. § (2)-(5) bekezdéseiben foglalt szabályokat kell alkalmazni.


10. §

A képviselőtestület az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására felülvizsgálatára, az ellátás összegének, formájának megváltoztatására, megszüntetésére, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás, segély megtéríttetésére és annak méltányosságból történő elengedésére illetőleg a megtérítendő összeg csökkentésére vonatkozó hatáskörét a Lajoskomáron Nagyközségi Önkormányzat Szociális és Jóléti Bizottságára ruházza át. Ez alól kivételt képez a rendelet 6.§. értelmében megállapított esetek köre.


11. §


(1)[19] A rendszeres nevelési segély összegét a tárgyhónapot követő hó 5. napjáig postai úton, lakcímre kell kiutalni. Erről a határozatban tájékoztatni kell a támogatás felvételére jogosultat.


(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás a határozat kézhezvételét követő 3 napon belül kerül kifizetésre a Polgármesteri Hivatal házipénztárából. Erről a határozatban tájékoztatni kell a támogatás, a segély felvételére jogosultat.


(3)[20] Ha a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást, illetve a rendszeres nevelési segélyt természetbeni ellátás formájában biztosítják, úgy a támogatást, a segély összegét az önkormányzat segélyezett részére szolgáltatást nyújtónak, tevékenységet végzőnek átutalhatja, vagy meghatározott természetbeni csomag. formájában biztosítja a Gyermekjóléti Szolgálat Családgondozóin keresztül.


(4) Amennyiben a támogatás, segély összege nem fedezi az étkezésért fizetendő díjat, a tandíjat, a kollégiumi díjat, a gyógyszerköltséget, az egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díjat, a tankönyv, tanszer árát, a különbözetet a kötelezettnek kell megfizetnie.

Ha a megállapított támogatás összege nagyobb, mint a fizetendő díj, a különbözet pénzben kerül kifizetésre az (1)-(2) bekezdésben foglaltak szerint. Ugyanígy kell eljárni akkor is, ha természetbeni támogatást valamilyen okból nem lehet biztosítani (pl.: az étkeztetést biztosító gyermekintézmény zárva tartása, betegség stb.). A fentiekről a kérelmezőt tájékoztatni kell.


Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

Általános szabályok

12. §


(1) A személyes gondoskodás igénybevétele - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.


(2) Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a jegyző a védelembevétel során az ellátás kötelező igénybevételét rendelheti el.


(3) Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:

 -   gyermekjóléti szolgálat,

 -   gyermekek átmeneti elhelyezése

 -   gyermekek napközbeni ellátása keretében: óvoda,  iskolai napközis foglalkozás.


Gyermekjóléti szolgáltatás

13. §


(1) A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat önálló családgondozók alkalmazásával  működteti.


(2) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelmére, illetve a Gyvt. 17. § (1) bekezdésében felsoroltak, valamint a jegyző, a gyámhivatal vagy bármely állampolgár - gyermek veszélyeztetettségére utaló - jelzése alapján végzi. A kérelmet előterjeszteni, illetve jelzést megtenni közvetlenül a családgondozóknál lehet.


 (3) A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gyvt. 39-40. §-ai határozzák meg.


Gyermekek átmeneti elhelyezése 


14. §.


(1) Az önkormányzat a gyermekek átmeneti gondozását helyettes szülő működtetésével biztosítja.


(2) A helyettes szülői jogviszony létrejöttéről szóló megállapodást az önkormányzat nevében  a polgármester köti a helyettes szülői feladatokat vállaló személlyel.


(3) A helyettes szülői ellátás iránti kérelmet a polgármesteri hivatalhoz kell benyújtani.


(4) A helyettes szülői személyes gondoskodást nyújtó ellátásért fizetendő térítési díj  a rendelet hatályba lépésétől gyermekenként napi 400,- Ft,  havi 12000,- Ft. A helyettes szülői személyes gondoskodást nyújtó ellátásért fizetendő térítési díjat évente a költségvetésről szóló önkormányzati rendelet állapítja meg.


Gyermekek napközbeni ellátása

15. §


(1) A gyermekek napközbeni ellátása 
      a) óvodában 
      b) iskolai napközis foglalkozás keretében történik.


(2 ) Az óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás igénybevételére a közoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXIX. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.


Térítési díj

16. §


(1) Az  óvodai ellátás és az iskolai napközis foglalkozás keretében biztosított ellátások közül az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.


   (2)[21] [22] [23] [24]A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetés nyersanyagköltségét és

intézményi térítési díjait ezen rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.


(3) A szülő (gondozó) által fizetendő személyi térítési díjat az intézmény vezetője állapítja meg, s erről az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet.


(4) A személyi térítési díjak megállapítására, az alkalmazott normatív ellátások bevezetésére, az érintettek értesítésére a Gyvt. 147-148 §-ai szerint kell eljárni.


16/A. §[25]


Záró rendelkezések

17. §


(1) E rendelet 2003. október 1. napján lép hatályba. Rendelkezéseit - amennyiben az a kérelmező számára hátrányos helyzetet nem teremt - a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.


 (2) A hatályos költségvetési rendeletben  megállapított intézményi térítési díjak  alapján kiszámított személyi térítési díjak összegéről az intézményvezetők 2003. október 15-ig kötelesek tájékoztatni az érintetteket.


(3) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Gyvt., továbbá a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükkor felhasználható bizonyítékokról szóló 133/1997. (VII. 29.) Korm. rendeletben és a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló módosított 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendeletben foglaltakat kell alkalmazni.


(4) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a „Gyermekek védelméről és ellátásáról” szóló, 4/1998. (IV.01) számú önkormányzati rendelet és az azt módosító 4/2001.(III.1. ) számú önkormányzati rendelet.


P. H.






 Macher Pál sk.

 Kervarits Antalné sk.

 polgármester

 jegyző


A rendelet - módosításokkal egységes szerkezetben-  kihirdetve:


Lajoskomárom, 2017. november 13. napján.




                                                                                              MOSBERGERNÉ DR. MIKLÓS JUDIT

                                                                                                                  j e g y z ő




[1]

Módosította:                       11/2004. (VI.15.) számú rendelet 1. §-ának (1) bekezdése.   Hatályos: 2004. VI. 15-től.

[2]

Módosította:                       11/2004. (VI.15.) számú rendelet 1. §-ának (2) bekezdése.   Hatályos: 2004. VI. 15-től

[3]

Módosította:                       11/2004. (VI.15.) számú rendelet 1. §-ának (3) bekezdése.   Hatályos:    2004. VI. 15-től.

[4]

Módosította:                         6/2006. (VII.1.) számú rendelet 1. §-a.                                     Hatályos:    2006. VII.1-től.

[5]

Hatályon kívül helyezte:                   6/2006. (VII.1.) számú rendelet 2. §-a.                         Hatálytalan: 2006. VII.1-től.

[6]

Módosította:                     11/2004. (VI.15.) számú rendelet 3. §-ának (1) bekezdése.     Hatályos:    2004. VI. 15-től

[7]

Módosította:                     11/2004. (VI.15.) számú rendelet 3. §-ának (2) bekezdése.     Hatályos:    2004. VI. 15-től.

[8]

Hatályon kívül helyezte: 11/2004. (VI.15.) számú rendelet 3. §-ának (3) bekezdése:   Hatálytalan: 2004. VI. 15-től

[9]

Módosította:                    11/2004. (VI.15.) számú rendelet 4. §-ának (1) bekezdése.      Hatályos: 2004. VI. 15-től

[10]

Módosította:                   11/2004. (VI.15.) számú rendelet 4. §-ának (2) bekezdése.       Hatályos: 2004. VI. 15-től

[11]

Módosította:                          6/2006. (VII.1.) számú rendelet 3. §-a.                                    Hatályos: 2006. VII.1-től.

[12]

Módosította:                          6/2006. (VII.1.) számú rendelet 4. §-ának (1) bekezdése.   Hatályos: 2006. VII.1-től.

[13]

Módosította:                          6/2006. (VII.1.) számú rendelet 4. §-ának (2) bekezdése.   Hatályos: 2006. VII.1-től

[14]

Hatályon kívül helyezte:    6/2006. (VII.1.) számú rendelet 4. §-ának (3) bekezdése:   Hatálytalan: 2006. VII.1-től.

[15]

Módosította:                          6/2006. (VII.1.) számú rendelet 5. §-ának (1) bekezdése.   Hatályos: 2006. VII.1-től.

[16]

Módosította:                          6/2006. (VII.1.) számú rendelet 5. §-ának (2) bekezdése.   Hatályos: 2006. VII.1-től.

[17]

Módosította:                          6/2006. (VII.1.) számú rendelet 5. §-ának (3) bekezdése.   Hatályos: 2006. VII.1-től

[18]

Módosította:                          6/2006. (VII.1.) számú rendelet 5. §-ának (4) bekezdése.   Hatályos: 2006. VII.1-től.

[19]

Módosította:                          6/2006. (VII.1.) számú rendelet 6. §-ának (1) bekezdése.   Hatályos:     2006. VII.1-től.

[20]

Módosította:                          6/2006. (VII.1.) számú rendelet 6. §-ának (2) bekezdése.   Hatályos:     2007. VII.1-től.

[21]

Módosította:                      1/2013. (I.31.) önkormányzati rendelet 1. §-a.                          Hatályos: 2013. II 1-től.

[22]

Módosította:                       10/2014. (VIII. 18.)  önkormányzati rendelet 1 §-a.               Hatályos: 2014. IX.  1-től.

[23]

Módosította:               18/2016. (XII.31.) önkormányzati rendelet 1. §-a.                          Hatályos: 2017. I. 1-.-től

[24]

A rendelet szövegét az 1/2017. (I.30.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2017. I. 31-től

[25]

Hatályon kívül helyezte: 15/2005. (X.31.) számú rendelet 1. §-a.                                      Hatálytalan: 2006. I. 1-től.


Csatolmányok

Megnevezés méret
1.
36.49 KB


Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó Kft.
Az Önkormányzati Rendelettárban elérhető szövegek tekintetében a Közlönykiadó minden jogot fenntart!