POLGÁRMESTERI PROGRAM
2010-2014
Tisztelt Képviselők!
A 2010. október 3-i önkormányzati képviselők és polgármester választás Apátistvánfalva községben a korábbi évek gyakorlatának megfelelően a hatályos jogszabályok betartásával megtörtént.
Ezúton is elismerésemet tolmácsolom a helyi Választási Bizottság Elnökének és minden tagjának a pontos és precíz munkájáért.
A 11 fős képviselő-jelölt mindenféleképpen jelzi, hogy községünkben is tért hódított a demokratikus gondolkodás, amit elsősorban azt tett lehetővé, hogy Önök és még a másik hét fő jelölt felvállalta a választópolgárok előtt a megmérettetést és a megválasztást követő szolgálatot.
Korábbi jegyzői tapasztalatom a polgármesteri programokkal kapcsolatban az volt, hogy minden megválasztott polgármester szerette volna a lehető legjobbat és legtöbbet megtenni a falujáért a négyéves ciklus alatt. Sajnos legtöbb esetben a megvalósítás csak részben sikerült, aminek elsődleges oka a forráshiány volt.
Úgy gondolom, hogy ez a kedvezőtlen külső körülmény ebben négyéves ciklusban még erőteljesebben fog jelentkezni, az önkormányzatok általános alacsony összegű központi állami támogatása miatt.
Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne legyenek konkrét elképzeléseink és terveink. A magam részéről minden olyan gyakorlatot tovább kívánok folytatni, ami a választópolgárok és a község közvetlen vagy közvetett érdekét szolgálja.
Ezen túlmenően szeretném megismerni az Önök, mint a település új Képviselőinek saját elképzeléseit, valamint lehetőleg minél több helyi lakos véleményét, elgondolását községünkkel kapcsolatosan a következő négy évre vonatkoztatva.
I.
Elsődleges szempont minden munkaterületen és önkormányzati intézményben a törvényesség biztosítása, a mindenkor hatályos jogszabályok betartásával. Ebben kiemelkedő szerepének kell lennie a körjegyzőségi dolgozóknak, mivel az önkormányzat és intézményei működésével kapcsolatos adminisztráció jelentős részének ellátása a körjegyzőség konkrét feladata a lakossági szolgáltatások mellett. A képviselő-testület és polgármester tevékenységét szintén behatárolják a hatályos jogszabályok.
A munkavégzés folyamatosságának biztosításhoz az első teendőink közt szerepeltetem az utóbbi 1-2 év legfontosabb képviselő-testületi döntésekhez kapcsolódó iratanyag áttekintését. Különösképpen azokat a szerződéseket, melyek teljesítése még folyamatban van. Egyúttal tájékoztatom is Önöket, hogy ezen iratokat minden képviselő megtekintheti itt a hivatalban.
II.
Másodikként írom, de a rangsorban ugyancsak az első helyre sorolom a helyi lakosság érdekeinek képviseletét és védelmét, különös tekintettel a nemzetiségi jellegre és lakókra.
Ehhez szeretném személyesen is megismerni mindazon állampolgárok elképzeléseit, véleményeit és problémáit, akik ezek közlésével is hozzá kívánnak járulni a polgármesteri és képviselő-testületi munkához. Idősebb emberekhez igyekszem majd személyesen eljutni és tervezem, hogy havonta egy vasárnap délelőtt a központban, a kultúrház épületében is tartokfogadóórát.
III.
A helyi óvodai nevelés és általános iskolai oktatás, valamint az egészségügyi ellátás. Utólag is úgy értékelem, hogy jegyzői munkakörömben is mindent megtettem annak érdekében, hogy ezen intézmények az önkormányzat lehetőségeinek függvényében a lehető legproblémamentesebben működjenek.
Kötelességemnek tartom, minden még meglévő intézményünk működőképességének megőrzését, természetesen együttműködve Orfalu és Kétvölgy községek polgármestereivel és képviselőivel. Kétvölgy község polgármesterével már sikerült egyeztetnünk abban a kérdésben, hogy amíg az Általános Iskola és Óvoda megkapja a nemzetiségi támogatást vagy helyette hasonló volumenű egyéb plusz központi anyagi segítséget, gondolkodni sem szabad a helyi oktatás megszüntetésében.
A helyi önkormányzatokról szóló törvény, valamint az ez alapján kötelezően megalkotott Szervezeti és Működési Szabályzat értelmében azönkormányzat köteles gondoskodni többek között az óvodai nevelésről, valamint az egészségügyi és szociális alapellátásról.
Ez a feladat ugyan megoldható más módon is, más fenntartó önkormányzatokkal lehet megállapodásokat kötni a szolgáltatások biztosítására, mely ellentételezésének mértékéről azonban a szolgáltatást felvállaló önkormányzat egyoldalúan dönthet.
Korábbi próbálkozásaink során végzett költségvetési számítások azt igazolták, hogy pl. a helyi oktatás „kiszervezésével" nem tud az önkormányzat semmilyen mértékű pénzeszközt megtakarítani, sőt az alap finanszírozás - a nemzetiségi támogatás nélkül - nem is volna lehetséges. És ez csak konkrét anyagi oldala a kérdésnek. Gyermekek és gyermekszereplők nélkül a magam részéről rendkívül kihaltnak tartanám az amúgy is egyre elnéptelenedő községünket.
Lehetőségeinkhez mérten ugyancsak fontosnak tartom a helyi egészségügyi ellátás önkormányzati támogatását. Úgy gondolom, a szolgáltatás kedvezően hasonlítható össze, minden esetben, amikor arra kényszerülünk, hogy igénybe kell vennünk egyéb, külső orvosi ellátást is.
IV.
Programomban hasonlóan fontos cél a fiatalok, fiatal házasok helyben maradásának lakáscélú támogatása.
V.
Fel akarom venni minden meglévő helyi civil szervezettel a kapcsolatot. Lehetőségeim szerint segíteni kívánom a működésüket, szükség esetén újraszerveződésüket.
Ez utóbbi a Tűzöltő Egyesületnél feltétlenül indokolt, mivel önkormányzati feladataink egyike a helyi tűzvédelemről való gondoskodás is. Ezzel kapcsolatos elképzelésem egy közös egyesület létrehozása Kétvölgy és Orfalu önszerveződő lakosságával. Vélelmezem, hogy így az önkormányzati támogatás is hatékonyabb lenne.
Ugyancsak szeretném a három önkormányzat együttes bevonásával támogatni a helyi Sportkört, amely jelenlegi helyzetéről szükséges kapnunk egy konkrét tájékoztatást.
Semmiféleképpen nem akarom kihagyni a Színjátszókör, a Faluszépítő és Hagyományőrző Egyesület, valamint a Polgárőr Egyesülettevékenységének teljes körű megismerését és lehetőségek szerinti támogatását. Véleményem, hogy ezekre a civil szervezetekre és az általuk nyújtott, illetve nyújtható szolgáltatásokra szüksége van községünk lakóinak.
VI.
Időrendi sorrendben a legelső helyre kell tennem községi útjainkon - jelenleg csak - a balesetveszély elhárítását törmelék kátyúzással, esetleg hiányzó közúti táblák kihelyezésével, valamint a hólapátolás biztosításának megszervezését. Ez utóbbit már az önkormányzat új gépeivel, meglévő dolgozóink közreműködésével szeretném megoldani.
Községi útjaink felújítási sorrendjét, helyszínelés és szakemberrel történt egyeztetést után rangsorolni kell. Kisebb, szükséges javításokat az önkormányzat saját költségvetésének terhére is be kell építeni, azonban teljes körű felújítást pályázati támogatás nélkül nem tudunk megvalósítani.
A traktor pályázatot az előző polgármester és képviselő-testület nyújtotta be. Realizálása 2010. október hónapban meg kell történjen. Olyan uniós pályázatról van szó, amelyet 10% kivételével teljes költségben meg kell előlegeznie az önkormányzatnak. A beruházást 85%-ban utólag megfinanszírozza az unió, 10%-ban előre a magyar állami költségvetés. Ezzel a beszerzéssel lehetővé válik önkormányzati szinten megoldani a fűkaszálást és hótolatást. Mivel a 11 évvel ezelőtt hasonló külső finanszírozással vásárolt, de igen kis teljesítményű gépünk már nem bírja a nehezebb munkák elvégzését.
Komoly lakossági igényt tapasztaltam egy teljes körű községi lomtalanítás megszervezésére, amivel messzemenően egyetértek. A tisztelt képviselők egyetértésével erről kérek egy ajánlatot, mely ismeretének függvényében a témában képviselő-testületi döntést hozunk.
Mindenféleképpen meg kell vizsgálnunk önkormányzati épületeink állagát és a legszükségesebb javításokat, felújításokat négy év távlatában ütemezni szükséges. (Bejárati ajtók, ablakok cseréje vagy javítás útján biztonságosság, használhatóvá tétele, stb.)
VII.
A kommunális és falugondoki szolgálatot, a szociális étkeztetéstfeltétlenül szükségesnek látom fenntartani. A működtetéssel kapcsolatos jobbító szándékú javaslataikra azonban igényt tartok.
A leírtak nem teljes körűen fogják át polgármesteri elképzeléseimet. Azonban mint teljesen újonnan választott képviselőknek tudniuk kell, hogy úgy a polgármester, mint az önkormányzat képviselő-testületének tevékenysége szigorúan szabályozott. Az önkormányzati törvény, az államháztartási törvény és még jó néhány fontos központi jogszabály és helyi rendelet írja elő, hogy mit tehetünk, illetve mit kell megtennünk, mint választott tisztségviselőknek.
A központi költségvetésből leadott állami támogatás egyetlen forintjáról sincs szabad döntése egyikünknek sem. Azt kizárólag a leadott és nevesített célokra lehet felhasználni, melyekről szigorúan el kell számolni.
Szabadon felhasználható pénzeszközök kizárólag az adó- és egyéb (pl. ingatlan értékesítésből, bérleti díjból, stb.) származó saját bevételek.
A törvényi előírások szerint azonban ezekből először ki kell egyenlíteni a hiányos állami támogatást a kötelező önkormányzati feladatok ellátása tekintetében és csak az így fennmaradó rész hasznosítása tárgyában tudunk valóban önálló, önkormányzati döntést hozni. Sajnos ezt a választópolgárok többsége nem tudja. A központi állami támogatás pedig a lakossági, illetve intézmény kihasználtsági létszámarányos, figyelmen kívül hagyva pl. a kötelező közszolgáltatások méretét és mértékét.
Ezek a tényezők idézik elő azt, hogy rendkívül kevés elképzelés konkretizálására van lehetősége az ilyen hátrányos infrastruktúrával és alacsony állandó bejelentett lakóval rendelkező településeknek.
Ez alól az az egyetlen kivétel létezhet, amikor a lakók többsége valóban összefog egy-egy olyan cél megvalósítása érdekében, amely nem rendelkezik túlságosan magas költségkihatással. Ugyanakkor erősíti a közszellemet, szebbé teszi környezetünket és jobb kedvűvé az itt lakókat. Ez a tendencia nagyon jól indult és szinte mindenki által érezhetően jól működött több éven át, amikor a jelenleg stagnáló Faluszépítő és Hagyományőrző Egyesület ún. fénykorát élte. Szeretném elősegíteni ezt a típusú, újbóli működését az egyesületnek.
Tisztelt Képviselők!
Ez a polgármesteri program egy kötelező írásos kelléke az új képviselő-testület alakuló ülésének, a polgármester egyéni elképzeléseinek kivonata.
Egy négy évre szóló, ugyancsak kötelezően elkészítendő, de márönkormányzati „ciklusprogramot" néhány hónapon belül kell rögzítenünk és megtárgyalnunk, melyben a lehetőségekhez képest nyilván szerepelnie kell a polgármesteri programnak is.
Ez már teljes körűen közös munka lesz, elsősorban Önökkel, intézményi vezetőinkkel, civil szervezetekkel, társközségeink vezetőivel és nem utolsósorban a magukat aktivizálni akaró választópolgárokkal.
Ehhez mindenképpen javaslom, hogy mindnyájan tekintsék át a legfontosabb jogszabályokat, elsősorban az önkormányzati törvény, valamint a Szervezeti és Működési Szabályzatunk vonatkozó szakaszait. Beszéljenek Önök is személyesen minél több választópolgárral, akiket ösztönözzünk arra, hogy minden kötelezettség nélkül mondják el, mit szeretnének megvalósítva látni a négyéves ciklus végére.Természetesen az elsődleges igények felmérése szólhat úgy a polgármester, mint a képviselők részéről.
Azt, hogy a kívánalmakból mit leszünk képesek még közös összefogással is megvalósítani, úgy gondolom, erre most csak azt tudom ígérni, hogy a magam részéről minden lehetséges, törvényes intézkedést megteszek, melyhez nélkülözhetetlen az Önök aktív segítsége.
Jogainkat és kötelezettségeinket eskütételünket követően gyakorolhatjuk. Bízom abban, hogy mindegyikük segítő közreműködésére számíthatok. Szeretném, ha már holnaptól folyamatosan gyűjtenénk és rangsorolnánk azokat a megvalósítandó konkrét feladatokat, amelyeket együttesen szerepeltetni kívánunk az önkormányzat négyéves ciklusprogramjában.
Végül ezen előterjesztésem keretében Önök által is köszönetet mondok mindazoknak, akik október 3-án elmentek választani és meggyőződésük szerint élve a titkosság törvényi lehetőségével, szavaztak.
Apátistvánfalva, 2010. október 14.
Tisztelettel
Erdei Lászlóné
polgármester sk.