Tömörkény István Művelődési Ház
Szervezeti és működési szabályzat
Tartalom
A Szervezeti és működési szabályzat célja
A Szervezeti és működési szabályzat hatálya
A Tömörkény István Művelődési Ház
Az intézményi általános feladatok
Az intézmény kiemelt feladatai
Szőregi Faluház (a Tömörkény István Művelődési Ház telephelye)
Az intézmény működési és fejlesztési forrásai
Intézmény szervezeti felépítésére és vezetésére vonatkozó rendelkezések
Az intézmény szervezeti ábrája
A szakalkalmazott felelőssége, feladatai
A gondnok 1. (teljes munkaidős)
A gondnok 1. felelőssége, feladatai
A gondnok 2. felelőssége, feladatai
Az intézmény gazdálkodása, a működtetéssel kapcsolatos rendelkezések.
A telefon- és internethasználat, adatok nyilvánosságra hozatala
Tájékoztatás külső szervek, szervezetek részére
Adatközlés hatóságok, hivatalok részére
A kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának rendje
Biztonságtechnika, tűz- és munkavédelem
Az anyag- és eszközbeszerzés, műszaki feladatok végrehajtásának szabályai
Az intézmény működésének, használatának rendje
Az intézmény közösségi helyiségei és ezek használata
A helyiségek használatának rendje
A helyiségek igénybevétele külső szervek, személyek által
Kontrolltevékenységek az intézményben
Szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje
Függetlenített belső ellenőrzés
Csoport-, vagy munkaértekezlet
A szakszervezet, dolgozói képviselet
A munkaszervezet működésének főbb szabályai
A közalkalmazotti jogviszony létrejötte
A munkaviszony létrejötte és speciális szabályai
A közalkalmazotti jogviszony és a munkaviszony megszüntetése
Kártérítési kötelezettség, kártérítési felelősség
A munkavállaló anyagi felelőssége
A munkáltató anyagi felelőssége
A SZMSZ szempontjából irányadó, legfontosabb jogszabályok
A fenntartó által kibocsátott rendelkezések
A SZMSZ mellett alkalmazandó szabályzatok
Általános rendelkezések
A Szervezeti és működési szabályzat célja
A Tömörkény István Művelődési Ház Szervezeti és működési szabályzata (továbbiakban: SZMSZ) a jelenleg hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően meghatározza az intézmény tevékenységét, szervezeti működésének, funkcionális felépítésének legfontosabb alapelveit és egyéb, a jogszabályok által előírt szabályokat, az intézmény dolgozóival szemben támasztott követelményeket. A művelődési ház számára a jogszabályokban, illetve a Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése rendeleteiben, határozataiban megfogalmazott szervezeti és működési előírásokat e szabályzatban foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.
A Szervezeti és működési szabályzat hatálya
A Tömörkény István Művelődési Ház SZMSZ-e rendelkezéseinek hatálya kiterjed
a) az intézmény vezetőjére,
b) az intézmény dolgozóira,
c) az intézményben működő testületekre, szervezetekre,
d) az intézmény szolgáltatásait igénybe vevő természetes és jogi személyekre illetve,
e) az intézménnyel szerződéses kapcsolatban lévő személyekre, cégekre, a közöttük, illetve az intézmény között létrejött megállapodásban szabályozottak szerint.
Jelen szabályzat a hatályba léptető záradékban meghatározott időponttól hatályos, ezzel egy időben a korábbi szabályzat automatikusan hatályát veszti.
Az intézmény alap adatai
1. | Alapító okirat száma – kelte: az alapítás dátuma: | 330/2015/2. – 2015.06.30 2008.07.01. |
2. | Az intézmény neve: | Tömörkény István Művelődési Ház |
3. | Az intézmény székhelye: | 6771 Szeged, Magyar u. 14. |
4. | Az intézmény telephelye: | Szőregi Faluház – 6771 Szeged, Szerb u. 54. |
Az intézmény működési köre: | Szeged város – elsősorban Szőreg városrész | |
5. | Az intézmény adószáma: | 15764508-1-06 |
Az intézmény törzsszáma: | 764508 | |
6. | Az intézmény statisztikai számjele: | 15764508-9101-322-06 |
7. | Az intézmény bankszámlájának a száma | 12067008-01333451-00100007 |
9. | Az intézmény (székhely) elérhetősége: | telefon: 62/317-881 telefax: 62/317-881 e-mail: tomorkeny.mh@int.ritek.hu szoregimuvhaz@gmail.com honlap: www.szoregimuvhaz.hu |
A Tömörkény István Művelődési Ház
A Tömörkény István Művelődési Ház önkormányzati fenntartású közintézmény, elsősorban Szeged-Szőreg közművelődési és közösségi központja, de hatóköre kiterjed Szeged város egészére, különösen amatőr színházi és városi szintű nagyrendezvények által.
A Tömörkény István Művelődési Ház mint intézmény számára meghatározott feladatoknak és hatásköröknek az intézmény dolgozói közötti megosztásáról az igazgató gondoskodik. A feladatok és hatáskörök megosztása nem lehet ellentétes a jogszabályok és a fenntartó által az intézményre kötelezően előírt feladatokkal, hatáskörökkel.
Az intézmény működését a művelődési ház igazgatója mellett, az általa kinevezett 2 fő teljes munkaidős és 1 fő részmunkaidős közalkalmazott biztosítja, ezen túlmenően lehetőség van közcélú/közhasznú munkavállaló alkalmazására az illetékes hivatallal kötött megállapodás keretei között.
Az intézmény szakmai tevékenységével kapcsolatos felügyeleti jogkört Szeged Megyei Jogú Város (SZMJV) Polgármesteri Hivatal Humán Közszolgáltatási Iroda Művelődési Osztály vezetője gyakorolja. Az intézmény gazdálkodásával kapcsolatos felügyeleti jogkört a Polgármesteri Hivatal Közgazdasági Iroda vezetője gyakorolja.
Az intézményi általános feladatok
Kötelező feladatát, mint alapfeladatot – életkori megkötöttség nélkül – Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a helyi közművelődési feladatok ellátásáról szóló 34/2017. (XI. 10.) önkormányzati rendelete alapján végzi.
Az intézmény kiemelt feladatai
– a város környezeti, szellemi, művészeti értékeinek, hagyományainak feltárása, megismer-tetése, a helyi, különösen a Szeged-Szőreg polgárainak művelődési szokásai gondozása, fejlesztése, az amatőr színházi mozgalom segítése,
– a helyi társadalom közösségi életének, érdekérvényesítésének, az egyén autonóm polgárrá válását segítő közösségi művelődési formák fejlesztése; ennek érdekében közösségek alapítása és működtetése, a művelődési ház szervezeti keretei között működő közösségek és a művelődési házat székhelyül választó jogi személyiséggel rendelkező közösségek mentorállása.
Szőregi Faluház (a Tömörkény István Művelődési Ház telephelye)
A Tömörkény István Művelődési Ház telephelyeként működő, Szeged-Szőreg helyi közművelődési feladatait ellátó intézményegység, amelynek elsődleges feladata a település polgárainak a közművelődéssel kapcsolatos igényeinek kielégítése, különös tekintettel az idős- és kiskorúakra. E mellett feladata a városrész környezeti, szellemi, művészeti értékeinek, hagyományainak bemutatása, megismertetése és a helyi művelődési szokások gondozása.
Az intézmény működését a Tömörkény István Művelődési Ház igazgatója által közvetlenül irányított, az igazgató közvetlen alárendeltségébe tartozó szakalkalmazott, valamint a két gondnok biztosítja. A nyitvatartás nagy részét a részmunkaidős gondnok biztosítja. Az intézmény jellegéből adódóan csökkentett nyitvatartási idővel működik, a székhely intézményhez igazodóan.
Az intézmény működési és fejlesztési forrásai
Az intézmény működési és fejlesztési forrásai az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, illetve a végrehajtására kibocsátott az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet szerint:
– támogatás a központi költségvetésből és a helyi önkormányzat – mint irányító szerv – költségvetéséből,
– támogatás értékű bevétel,
– az európai uniós támogatás,
– egyéb saját működési és felhalmozási célú bevétel,
– az átvett pénzeszközök (adományok, segélyek, államháztartáson kívülről jövő bevételek),
– maradvány.
Intézmény szervezeti felépítésére és vezetésére vonatkozó rendelkezések
Az intézmény szervezeti ábrája
Az igazgató
A Tömörkény István Művelődési Ház igazgatója az intézmény egyszemélyi felelős vezetője, a művelődési ház mint munkaszervezet szakmai, operatív irányítója, a határozott idejű megbízásáról, a megbízás visszavonásáról Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése dönt. Az egyéb munkáltatói jogokat felette a polgármester látja el.
Az igazgató az önálló költségvetési szerv vezetőjeként felelős a kezelésében lévő vagyon rendeltetésszerű használatáért, hasznosításáért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályokban meghatározott követelményeinek megfelelő ellátásáért, továbbá az intézmény és a Nevelési- Oktatási Intézmények Gazdasági Szolgálata (továbbiakban: NGSZ) között létrejött és 2000-354/2017. (VII. 04.) PVB. sz. határozattal jóváhagyott megállapodás (továbbiakban: megállapodás) végrehajtásáért.
A Tömörkény István Művelődési Ház igazgatója felelős az általa vezetett költségvetési szerv gazdálkodásáért. A gazdálkodással kapcsolatos gazdasági szervezeti feladatokat a megállapodás alapján az NGSZ látja el. Az igazgató az intézmény egyszemélyi felelős vezetőjeként felelős az intézmény működéséért, a tervezési, beszámolási, információ-szolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, a jogszabályok szerinti üzemelésért.
Általános feladatai
– képviseli az intézményt külső szervek, szervezetek előtt,
– szervezi, irányítja és ellenőrzi az intézmény működésének valamennyi területét, és biztosítja a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségvállalások összhangját,
– gyakorolja a munkáltatói jogokat az intézmény valamennyi dolgozója felett,
– biztosítja az intézmény költségvetési előirányzatainak rendeltetésszerű és jogszabályok előírásainak megfelelő felhasználását, a szabályszerű és takarékos gazdálkodást, illetve az adatszolgáltatási, beszámolási kötelezettség teljesítését,
– az előbbieknek megfelelően ellátja folyamatba épített ellenőrzési feladatait az NGSZ Művelődési Házak Gazdasági Csoportjának a Tömörkény István Művelődési Házzal kapcsolatos tevékenységénél (aláírási jog),
– gondoskodik a költségvetési szerv vagyonkezelésébe, használatába adott és a tulajdonában lévő vagyonnal kapcsolatosan vagyonkezelői, tulajdonosi jogok rendeltetésszerű gyakorlásáról,
– elkészíti az intézmény SZMSZ-ét és szükséges egyéb előírt szabályzatokat, rendelkezéseket, gondoskodik ezek rendszeres aktualizálásáról,
– intézkedik a vagyonvédelmi, tűz- és munkavédelmi előírások végrehajtásáról, valamint a belső kontrollrendszer kiépítéséről és működtetéséről,
– együttműködik a társintézményekkel, a helyi, területi és országos szakmai szervezetekkel, intézményekkel,
– az intézmény nevében szerződéseket köt, a költségvetési szervet terhelő gazdasági kihatású 50 ezer forint feletti kötelezettséget az NGSZ előzetes pénzügyi ellenjegyzésével vállalhat, kötelezettségvállalási és utalványozási joga az elemi költségvetés erejéig terjed ki,
– intézkedik az általa észlelt jogellenes vagy erkölcsi szabályokba ütköző helyzet meg-szüntetéséről,
– az intézményi tevékenység rendkívüli szüneteltetését rendelheti el, ha rendkívüli időjárás, természeti csapás vagy más elháríthatatlan ok miatt az intézmény megfelelő működtetése nem biztosítható, vagy az intézkedés elmaradása jelentős veszéllyel, illetve helyrehozhatatlan kárral járna (intézkedéséhez be kell szerezni a fenntartó egyetértését, illetve, ha ez nem lehetséges, a fenntartót haladéktalanul értesíteni kell),
– az előzőekben meghatározott jogkörét esetenként vagy az ügyek meghatározott körében a szakalkalmazottra (közművelődési szakemberre) vagy az intézmény gondnokára átruházhatja,
– a belső ellenőrzés működtetése érdekében együttműködik az NGSZ belső ellenőrzési csoportjával,
– az éves költségvetési beszámoló keretében beszámol az intézmény belső kontroll-rendszerének, folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzésének, valamint a belső ellenőrzésének működtetéséről,
– felelős az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvényben foglalt kötelezettségek betartásáért.
Szakmai feladatai
– az éves szakmai programok kidolgozása, irányítása, koordinálása, ellenőrzése,
– a közművelődési intézmény feladatainak végrehajtása, az intézményi munka egészséges és biztonságos feltételeinek megteremtése,
– a nagyrendezvények és az általa szervezett egyéb rendezvények előzetes költségvetésének elkészítése, a rendezvények szakmai előkészítése, lebonyolítása és az elszámolás, illetve a beosztott munkatársak ez irányú feladatainak kontrollja,
– az előzőeken belül a szakmai és pénzügyi folyamatos nyomon követési (monitoring) rendszer működtetése, a tervezési, a beszámolási, valamint a közérdekű, és közérdekből nyilvános adatok szolgáltatására vonatkozó kötelezettség teljesítése,
– dönt az intézmény működésével kapcsolatban minden olyan ügyben, amelyet jogszabály nem utal más hatáskörébe,
– egyeztet, együttműködik az intézmény munkáját segítő szervekkel, fórumokkal,
– az intézmény dolgozóinak munkáját elemzi, értékeli és minősíti.
A szakalkalmazott
Az alkalmazás szakmai feltétele a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtásáról a művészeti, a közművelődési és a közgyűjteményi területen foglalkoztatott közalkalmazottak jogviszonyával összefüggő egyes kérdések rendezésére című 150/1992. (XI. 20.) Korm. rendelet által meghatározott képesítés. Az egyéb feltételek a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény által meghatározottak.
Felette a munkáltatói jogokat közvetlen munkahelyi vezetője, a Tömörkény István Művelődési Ház igazgatója gyakorolja.
Részletes feladatai, jog- és hatásköre a kinevezésében és a munkaköri leírásában, valamint az SZMSZ-hez tartozó szabályzatokban rögzítettek. Az intézmény vezetőjének ez irányú megbízása alapján ellátja a művelődési ház igazgatójának operatív helyettesítésével kapcsolatos feladatokat.
A székhely intézmény gondnoka vagy a Szőregi Faluház gondnoka távollétében az igazgató utasításának megfelelően ellátja az azok helyettesítésével kapcsolatos feladatokat.
A szakalkalmazott felelőssége, feladatai
– az igazgató távollétében ellátja az operatív vezetői feladatokat, felel a vagyonvédelemért, a tűz-, munka- és balesetvédelmi, illetve egyéb biztonságtechnikai szabályok betartásáért,
– végzi a napi posta bontását, gondoskodik a beérkező és a kimenő ügyiratok iktatásáról, kezeléséről, irattári elhelyezéséről,
– gondoskodik az intézmény előírás, illetve munkaterv szerinti működtetéséről,
– felelős az intézményi közművelődési feladatok előkészítéséért, megszervezésért és végrehajtásáért,
– felelős az általa szervezett vagy közreműködésével végrehajtásra kerülő programok (rendezvények) előzetes tervének és költségvetésének elkészítéséért, a szakszerű lebonyolításért, illetve az elszámolás (szakmai és gazdasági) teljesítéséért,
– kezeli az intézményi pénzkezelő helyet,
– elvégzi mindazokat a munkakörével összefüggő feladatokat, melyekkel az igazgató megbízza,
– további feladatait részletesen a munkaköri leírása tartalmazza.
A gondnok 1. (teljes munkaidős)
Ügyintézői és „fizikai munkakört” betöltő közalkalmazott, akinek alkalmazásával összefüggő szakmai feltételek a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtásáról a művészeti, a közművelődési és a közgyűjteményi területen foglalkoztatott közalkalmazottak jogviszonyával összefüggő egyes kérdések rendezéséről szóló 150/1992. (XI. 20.) Korm. rendelet által meghatározottak.
Felette a munkáltatói jogokat közvetlen munkahelyi vezetője, a Tömörkény István Művelődési Ház igazgatója gyakorolja, egyéb feladatai, jog- és hatásköre a kinevezésében és a munkaköri leírásában, valamint az SZMSZ-hez tartozó szabályzatokban rögzítettek.
Adott esetben, az igazgató utasítása szerint ellátja a szakalkalmazott (közművelődési szakember) helyettesítésével összefüggő feladatokat, valamint a Szőregi Faluházban is ellátja a gondnoki tevékenységi körébe tartozó feladatokat.
A gondnok 1. felelőssége, feladatai
– felelős az intézmény napi működésével kapcsolatos technikai, hivatalsegédi, takarítási feladatok ellátásáért, a vagyonvédelemért, a tűz-, munka- és balesetvédelmi szabályok betartásáért,
– felelős az intézményben elhelyezett közüzemi mérőórák előírt időpontokban történő leolvasásáért és az adatok továbbításáért,
– rendszeresen ellenőrzi a művelődési ház és a Szőregi Faluház külső területét és az épületeket, illetve az egyes helyiségeket, hogy adott esetben a biztonságos működést zavaró, veszélyeztető tényezőket feltárja,
– közreműködik az éves munkatervben meghatározott nagyrendezvények, egyéb programok előkészítésében, lebonyolításában,
– elvégzi mindazokat a munkakörével közvetlenül nem összefüggő feladatokat, melyekkel az igazgató megbízza,
– további feladatait részletesen munkaköri leírása tartalmazza.
A gondnok 2. (részmunkaidős)
Ügyintézői és „fizikai munkakört” betöltő közalkalmazott, akinek alkalmazása szakmai feltétele a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény végrehajtásáról a művészeti, a közművelődési és a közgyűjteményi területen foglalkoztatott közalkalmazottak jogviszonyával összefüggő egyes kérdések rendezésére című 150/1992. (XI. 20.) Korm. rendelet által meghatározottak.
Felette a munkáltatói jogokat közvetlen munkahelyi vezetője a Tömörkény István Művelődési ház igazgatója gyakorolja, egyéb feladatai, jog és hatásköre a kinevezésében és a munkaköri leírásában, valamint az SZMSZ-hez tartozó szabályzatokban rögzítettek.
Adott esetben, az igazgató utasítása szerint ellátja a szakalkalmazott (közművelődési szakember) helyettesítésével összefüggő ügykezelői feladatokat, illetve a székhely intézménybe beosztott gondnok tevékenységi körébe tartozó feladatokat.
A gondnok 2. felelőssége, feladatai
– felelős a telephely és a székhely intézmény napi működésével kapcsolatos alapvető technikai, hivatalsegédi, takarítói feladatok ellátásáért, a vagyonvédelemért, a tűz-, munka- és balesetvédelmi szabályok betartásáért,
– felelős az intézményben elhelyezett közüzemi mérőórák előírt időpontokban történő leolvasásáért és az adatok továbbításáért,
– rendszeresen ellenőrzi a Szőregi Faluház és a művelődési ház külső területét és az épületeket, illetve az egyes helyiségeket, hogy adott esetben a biztonságos működést zavaró, veszélyeztető tényezőket feltárja,
– közreműködik az éves munkatervben meghatározott nagyrendezvények, egyéb programok előkészítésében, lebonyolításában,
– elvégzi mindazokat a munkakörével közvetlenül nem összefüggő feladatokat, melyekkel az igazgató megbízza,
– további feladatait részletesen munkaköri leírása tartalmazza.
Az intézmény gazdálkodása, a működtetéssel kapcsolatos rendelkezések
Az intézmény gazdálkodása
Az intézmény az önkormányzati támogatást és saját bevételeit az NGSZ előzetes pénzügyi ellenjegyzésével használhatja fel a vonatkozó rendelkezések szerint, figyelemmel a megállapodásra:
– a használatában levő ingatlant és ingókat bevételei növelése érdekében hasznosíthatja,
– jóváhagyott előirányzatain belül – beleértve a létszámkeretet is – köteles gazdálkodni.
Gazdasági ügyviteli teendők
A művelődési ház gazdasági ügyviteli teendőit az NGSZ Művelődési Házak Gazdasági Csoportja látja el a művelődési házak között létrejött és az együttműködésre és a gazdasági ügyintézésre vonatkozó megállapodás alapján.
A Tömörkény István Művelődési Ház önálló költségvetési szerv. Az intézmény vonatkozásában utalványozási jogkörrel az intézmény igazgatója rendelkezik.
Az intézmény igazgatója a rendelkezési jogkörébe tartozó előirányzatok terhére kötelezettséget vállal, illetve az intézményi bevétel megszerzése érdekében követelést ír elő. A kötelezettségvállalást az NGSZ igazgatója által meghatalmazott személlyel (az NGSZ aláírás, pénzügyi ellenjegyzés, utalványozás és teljesítésigazolás rendjére vonatkozó szabályozásának megfelelően) ellenjegyeztetni kell.
Az aláírás, ellenjegyzés, utalványozás és teljesítésigazolás rendjét az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet előírásának megfelelően külön rendelkezés tartalmazza, amely egyben rögzíti az aláírásmintákat is. Az igazgatót akadályoztatása esetén, teljes felelősséggel és beszámolási kötelezettséggel az általa megbízott közalkalmazott helyettesíti.
A művelődési ház gazdálkodási rendjéért és szabályszerű működéséért az igazgató felelős. Irányítja, ellenőrzi a gazdálkodás folyamatát, meghatározza az aláírás, , utalványozás és teljesítésigazolás rendjét.
A Tömörkény István Művelődési Házban működő pénzkezelő helyet a szakalkalmazott (közművelődési szakember) kezeli. A pénzkezeléssel kapcsolatos feladatot ellátó dolgozót a vonatkozó szabályzatok szerinti kötelezettség és felelősség terheli.
Az intézmény bélyegzői
3 db körbélyegző:
A közepén a Magyarország címerével ellátott körbélyegző, körülötte a “Tömörkény István Művelődési Ház 6771 Szeged, Magyar u. 14.” felirattal.
Lenyomata:
A 2. és 3. számú az intézményben és a 1. számú az NGSZ Művelődési Házak Gazdasági Csoportjánál található a bélyegző nyilvántartás szerint.
2 db hosszú bélyegző:
Tömörkény István Művelődési Ház
6771 Szeged, Magyar u. 14.
Adószám: 15764508-1-06
felirattal.
Az 1. számjelű az intézményben és a 2. számjelű a NGSZ Művelődési Házak Gazdasági Csoportjánál található a bélyegző nyilvántartás szerint.
Lenyomata:
1 db hosszú bélyegző:
Tömörkény István Művelődési Ház
6771 Szeged, Magyar u. 14.
felirattal; az intézményben található a bélyegző nyilvántartás szerint.
Lenyomata:
Az intézményben elhelyezett bélyegzők használatára az intézményben dolgozó közalkalmazottak a bélyegző használatára vonatkozó külön szabályok alapján hivatali munkájuk során jogosultak. Az NGSZ Művelődési Házak Gazdasági Csoportjának átadott bélyegzőket a Tömörkény István Művelődési Ház ügyeinek intézése során az adott ügyet intéző közalkalmazottak jogosultak. A bélyegző kezeléséért elsősorban a bélyegzőt a nyilvántartásban átvevő dolgozó a felelős.
Kommunikáció és titokvédelem
A telefon- és internethasználat, adatok nyilvánosságra hozatala
Vezetékes telefon
A Tömörkény István Művelődési Házban működő vezetékes telefon főszabályként csak hivatali célra használható.
A mobilhálózat Szeged tarifacsomagjához tartozó szám az intézmény vezetékes telefonjáról csak kivételes és igen indokolt esetben hívható.
A vezetékes telefon használatát lehetőleg mellőzni kell az olyan esetekben, amikor a mobilhálózaton belül lévő készüléken is le lehet bonyolítani a beszélgetést (Szeged tarifacsomag).
Amennyiben a telefonon érdemi ügyintézés történik az ügyintéző emlékeztetőt, vagy feljegyzést készít a beszélgetésről és ezt az adott ügy irataihoz csatolja. Az időpont- és helyszínegyeztetésekről, átvett üzenetekről minden esetben legalább emlékeztetőt kell készíteni, és azt az érintettnek át kell adni.
A nem hivatali célú beszélgetések kezdeményezése az igazgató vagy távolléte esetén a helyettese előzetes tájékoztatását követően és díjfizetés mellett történhet.
A magáncélú beszélgetések díját az érintett a telefonszámla intézményhez történő beérkezését követő 30 napon belül kiállított számla alapján teljesíti a pénznek a pénzkezelő helyen történő befizetésével.
Mobiltelefonok
A Tömörkény István Művelődési Ház mint intézmény a hivatali célú kapcsolattartás biztosításához meghatározott személyeknek mobiltelefont biztosíthat, hogy azon az érintettek közvetlenül kommunikálhassanak a társintézményekkel, hivatalokkal és egyéb szervezetekkel, ügyintézőkkel.
Ha a másik fél (hívott személy) a Szeged tarifacsomaghoz tartozó telefonnal rendelkezik a hívást minden esetben a hivatali mobiltelefonon kell kezdeményezni, lefolytatni.
A nem a Szeged tarifacsomaghoz tartozó magánhívások díját az érintett dolgozó a tárgyhót követő hó során kiállított számla átvételét követően a pénznek a pénzkezelő helyen történő befizetésével rendezi.
Az intézmény által biztosított telefonon a mobilhálózaton belül (Szeged tarifacsomag) magáncélú beszélgetés is kezdeményezhető.
Az internet használata
A Tömörkény István Művelődési Ház tulajdonában lévő számítógépek internetkapcsolattal rendelkeznek, melyek a hivatali munka elvégzéséhez szükségesek. A számítógépek rendeltetésszerű használata az intézmény minden közalkalmazottjával szemben alapvető követelmény. A rendeltetés célú használat része adott esetben az internethasználat is. Az intézmény hivatali helyiségeiben elhelyezett számítógépeken internetkapcsolatot létesíteni főszabályként alapvetően hivatali célból, a munkavégzéssel összefüggésben lehet.
A munkavégzés során a dolgozó jogosult a saját email címére érkező leveleket megtekinteni, azonban az ebből eredő esetleges károkért teljes anyagi felelősséggel tartozik.
Tájékoztatás külső szervek, szervezetek részére
Külső szervek, szervezetek, illetve személyek részére az általános nyitvatartással, programokkal kapcsolatos tájékoztatáson kívül más tájékoztatás telefonon nem adható.
A fentiekből kitűnően személyes jellegű adatkérésre csak akkor lehet válaszolni, ha az írásban érkezett, és a jogosultság ellenőrzése is megtörtént. A tájékoztatás és adatszolgáltatás során az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény és az általános adatvédelmi rendelet (Európai Parlament és a Tanács 2016/679 Rendelete) rendelkezései szerint kell és lehet eljárni.
Gazdálkodással kapcsolatos adat közlése a félreérthetőség elkerülése érdekében csak írásban történhet, az adatközlő köteles gondoskodni arról, hogy a közlés iratmásolata, elektronikus úton történt adatközlés esetén az eredeti okmány irattározása megtörténjen.
A Tömörkény István Művelődési Ház működésével, gazdálkodásával (életével) kapcsolatos információk külső személyek, szervek, illetve szervezetek részére történő közlése a képviseleti jogosultság hatáskörébe tartozik, ezért az ezekkel kapcsolatos tájékoztatásra, az intézmény képviseletére irányadó szabályok vonatkoznak, a tájékoztatás az igazgató hatáskörébe tartozik.
Kapcsolat a médiával
A tömegtájékoztatási eszközök (televízió, rádió és az írott sajtó) munkatársainak tevékenységét az intézmény dolgozóinak a következő szabályok betartása mellett kell elősegíteniük:
- a televízió, rádió és az írott sajtó munkatársainak adott mindennemű felvilágosítás nyilatkozatnak minősül,
- a nyilatkozattételnél (felvilágosításadásnál) figyelembe kell venni, hogy a művelődési házat érintő kérdésekben a nyilatkozattételre az igazgató vagy az általa felhatalmazott személy jogosult,
- a nyilatkozatok megtételekor minden esetben be kell tartani a hivatali titoktartásra vonatkozó előírásokat, ugyan akkor tekintettel kell lenni a Tömörkény István Művelődési Ház érdekeire, jó hírnevére,
- a nyilatkozónak udvarias, konkrét és szabatos választ kell adnia, közölt információk szakszerűségéért, a tényszerűségéért és az objektív tájékoztatásért a nyilatkozatot adó felel,
- nem adható nyilatkozat olyan ténnyel, körülménnyel kapcsolatban, amelynek nyilvános-ságra hozatala az intézmény tevékenységében zavart vagy kárt okozna, illetve a döntés nem a nyilatkozattevő hatáskörébe tartozik.
Meg kell tagadni a tájékoztatást, ha az a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvényben foglalt tilalmakba ütközik, vagy ha az állami, szolgálati, üzemi (üzleti) vagy magántitkot sért, és a titoktartási kötelezettség alól az arra jogosult szerv vagy személy nem adott felmentést.
Adatközlés hatóságok, hivatalok részére
A Tömörkény István Művelődési Ház mint önálló költségvetési szerv a fenntartó Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata illetékes szerveivel együttműködik, részükre a vonatkozó előírásoknak megfelelően rendszeresen adatokat szolgáltat.
Az intézmény gazdálkodásával kapcsolatos adatszolgáltatás a jogszabályokban, illetve Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának e tárgykörben kibocsátott rendelkezéseiben (rendeletek, határozatok) és a vonatkozó szabályzatokban meghatározott.
Az egyéb szervek, hivatalok részére történő adatszolgáltatás és a munkavállalókkal kapcsolatos adatszolgáltatás az egyéb jogszabályokban meghatározottak, illetve az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény és az általános adatvédelmi rendelet (Európai Parlament és a Tanács 2016/679 Rendelete) rendelkezései szerint történhet.
A kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának rendje
A Tömörkény István Művelődési Ház a programját (éves munkatervét), az SZMSZ-t, valamint az egyéb, a jogszabályok, illetve a fenntartó által meghatározott úgynevezett kötelezően közzéteendő adatokat a művelődési ház honlapján és egyéb, a jogszabályokban meghatározott módokon közzéteszi.
A munkaterv és szabályzatok az elfogadás, illetve a hatálybaléptetés időpontjától nyilvánosak, a honlapon történő közzétételük ezen időpontban történik.
Az egyéb kötelezően közzéteendő adatok (például szerződések) az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezései szerint kerülnek az intézmény honlapján közzétételre.
A közérdekű bejelentések és a közérdekű adatok megismerésére irányuló kérelmek a Tömörkény István Művelődési Házban kerülnek nyilvántartásba vételre, ezeket az Iratkezelési és irattározási szabályzat rendelkezései szerint az iktatást követően az intézményvezető kapja kézhez, a továbbiakban dönt az elintézés (ügyintézés) módjáról, illetve gondoskodik a jogszerű, közérdekű adat megismerésére irányuló kérelem teljesítéséről. Amennyiben a kérelem nem az intézmény hatáskörébe tartozik, úgy azt a kérelmező értesítésével egy időben elutasítja.
Biztonságtechnika, tűz- és munkavédelem
A Tömörkény István Művelődési Ház közalkalmazottai között nincs tűzvédelmi, munkavédelmi szakember, ezért e feladatokat a művelődési ház igazgatójának irányítása mellett az intézmény dolgozói, különösen a szakalkalmazott és a gondnokok látják el.
Az intézmény tűz- és munkavédelemmel kapcsolatos szakmai feladatait az NGSZ által kötött szerződés alapján szaktanácsadó vállalkozó (továbbiakban: szolgáltató) végzi. Ezen szolgáltató gondoskodik a Tűzvédelmi szabályzat és a Munkavédelmi szabályzat rendszeres karbantartásáról, az előírt szakmai ellenőrzések és a rendszeres oktatások végrehajtásáról. Képviselője végzi az intézménnyel foglalkozási jogviszonyt létesítő dolgozók (közalkalmazottak) munkába lépését megelőző, úgynevezett alapoktatást és valamennyi dolgozó részére az ütemezett éves ismétlődő oktatásokat.
A tűz- és egyéb rendkívüli esemény (pl. bombariadó) esetére az eljárásrendet az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII. 05.) BM rendelet rendelkezéseinek megfelelően aktualizált szabályzat, illetve a kiürítési tervek tartalmazzák. A baleset vagy egyéb hasonló esemény észlelésekor, bekövetkezésekor a munkavédelmi szabályzat által rögzített eljárásrend alkalmazása kötelező, az esetleges egyéb rendkívüli eseményekre (személy, illetve vagyon elleni cselekmények) a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje szabályai az irányadók.
Az intézmény a távfelügyeleti rendszerbe bekapcsolt vagyonvédelmi jelzőrendszerrel van ellátva, az irányadó rendelkezéseket igazgatói utasításban az érintettek közvetlenül megkapják. Az ez irányú feladataik megkezdése előtt az érintett dolgozók a szükséges oktatás keretében kapják meg a saját azonosítójukat (kódot).
Az anyag- és eszközbeszerzés, műszaki feladatok végrehajtásának szabályai
A Tömörkény István Művelődési Ház beszerzéssel kapcsolatos tevékenysége alapvetően az NGSZ és a hozzárendelt intézmények hatályos Beszerzési szabályzata által szabályozott. A működéséhez szükséges berendezések, felszerelések, anyagok és eszközök beszerzése a megállapodás és a Beszerzési szabályzat előírásai, valamint a költségek optimalizálásra vonatkozó elvek szerint saját hatáskörben vagy az NGSZ közreműködésével történik, azonban az egyes az intézmény által szervezett rendezvények lebonyolításához szükséges anyagok, eszközök beszerzésére az igazgató által előzetesen jóváhagyott költségvetése alapján van lehetőség.
Az egyedi beszerzéseket elsősorban a funkcionálisan e feladattal megbízott dolgozó végzi, ha azonban a költségtakarékossági szempontok szerint előnyösebb az, akkor az igazgató eseti felhatalmazása (megbízása) alapján az intézmény kijelölt közalkalmazottja látja el ezt a feladatot.
A vásárlások során lehetőleg a készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni, a számlát lehetőleg átutalással rendezni. A készpénzes számlával az érintett dolgozó haladéktalanul köteles elszámolni.
Az intézmény állományában műszaki szakember nincs alkalmazva, az intézmény és telephelye rendszeres műszaki felügyeletét az intézményvezető mellett a gondnoki feladatokat ellátó dolgozók végzik, a szakmai jellegű feladatok (karbantartás, felújítás és beruházás) bonyolítását (megszervezését, ellenőrzését) az NGSZ műszaki és üzemeltetési osztálya biztosítja a megállapodás és a Műszaki és üzemeltetési szabályzat szerint.
Kiküldetés
Az intézmény tevékenységi köréből adódóan belföldi és külföldi kiküldetésre kerülhet sor. A kiküldetés elrendelésére az intézmény vezetőjének, a munkáltatói jog gyakorlójának van joga és hatásköre. A kiküldetés elrendelése az e célra rendszeresített szigorú számadású nyomtatvány, az úgynevezett kiküldetési rendelvény kiállításával és a munkáltatói jogkör gyakorlójának aláírásával történhet.
Belföldi kiküldetés
Belföldi kiküldetés a munkáltató által elrendelt, a kinevezési okiratban (munkaszerződésben) rögzített helytől (település) eltérő helyen (más település) történő munkavégzés.
A kiküldött dolgozó utazása történhet gépkocsival vagy tömegközlekedési eszközzel.
Tömegközlekedési eszközök igénybevételénél a vasúton történő utazáshoz csak a II. osztály vehető igénybe.
A belföldi kiküldetéshez gépkocsi igénybevételét előzetesen az intézményvezető engedé-lyezheti, az engedélyezés feltétele, hogy a kiküldetés teljesítése a gépjármű igénybevételével gazdaságosabb. Amennyiben a kiküldött személy tömegközlekedési eszköz helyett gépkocsit vesz igénybe, részére csak a vasúton, II. osztályon történő utazás számított ellenértéke (II. osztályú jegy ára) fizethető.
Külföldi kiküldetés
Külföldi kiküldetés csak kivételes esetben, a munkáltató előzetes írásbeli utasítása szerint történhet.
A kiküldetés részletes szabályait az intézmény Kiküldetési szabályzata tartalmazza.
Az intézmény működésének, használatának rendje
Az intézmény munkaterve
Az intézmény éves munkaterv alapján végzi szakmai munkáját, melyet az intézmény igazgatója készít el és a fenntartó hagy jóvá. Az éves intézményi munkaterv tulajdonképpen a székhely intézmény és a Szőregi Faluház munkatervének összegzéseként jön létre, alkot egységes munkatervet.
Az intézmény munkarendje
A napi munkaidőt a nyitvatartási időn túlmenően az intézmény rendezvényeihez kell igazítani. A heti munkaidő 40 óra, mely négyhavi munkaidőkereten kell elszámolni a tárgyéven belül. Az esetleges túlmunka (túlóra) legfeljebb harmad éves összesítéssel számolható el tárgyéven belül. Az intézmény kis létszámmal dolgozik, ezért az igazgató kötetlen munkarendben dolgozik, a szakalkalmazott (közművelődési szakember) és a két gondnok munkaideje a hatályos jogszabályok figyelembe vételével az éves munkatervhez, a rendezvényekhez és egyéb feladatokhoz igazodik.
A napi munkakezdés és befejezés időpontját, a munkából való távolmaradást a jelenléti íven rögzíteni kell, kivéve az igazgatót.
A nyitvatartási időt jól látható helyen ki kell függeszteni.
Tömörkény István Művelődési Ház (székhely)
Nyitvatartási idő:
– hétfő: 10.00 – 19.00 óráig
– kedd: 10.00 – 18.00 óráig
– szerda: 10.00 – 19.00 óráig
– csütörtök: 10.00 – 18.00 óráig
– péntek 10.00 – 19.00 óráig
– szombat 12.00 – 20.00 óráig
– vasárnap adott esetben a rendezvényhez igazodóan.
A fentiektől eltérő nyitvatartást az igazgató engedélyezi.
Üzemeltetési idő:
hétfő – péntek: 08.00-20.00 óráig, szombat: 12.00 -20.00 óráig. Vasárnap igény szerint.
Szőregi Faluház (telephely)
Nyitvatartási idő:
kedd: 15.00-18.00 óráig
csütörtök 15.00-18.00 óráig
péntek: 15.00- 18.00 óráig
szombat és vasárnap adott esetben a rendezvényhez igazodóan.
Üzemelési idő:
hétfő-péntek: 15.00-19.00 óráig
Az intézmény december 27-31. között technikai okok miatt (takarítás, karbantartás, festés) csak rendezvény esetén tart nyitva.
A művelődési ház a megjelölt időpontokon kívül külön egyeztetés szerint is igénybe vehető látogatható.
A művelődési ház kizárólag valamelyik közalkalmazott munkatárs jelenlétében tartható nyitva, aki a nyitvatartás alatt ellátja az intézmény általános ügyeletét. Az ügyeletest az igazgató jelöli ki. Az ügyeletes felelős az intézmény vagyonvédelméért, a tűz-, munka- és balesetvédelmi szabályok betartásáért, a kulcsok kezeléséért, a házirend betartásáért.
Az intézmény közösségi helyiségei és ezek használata
A közösségi helyiségek
A Tömörkény István Művelődési Ház közösségi célú, rendezvényekre használt helyiségei:
a) folyosó
b) nagyterem
c) társalgó
d) tükörterem
e) galéria
f) klub
g) kis klub
h) rózsa szoba
i) udvar
A folyosót és a társalgót bárki használhatja szabadidő eltöltése céljából és a rendezvényekhez kötődően a nyitvatartási idő alatt. A többi helyiséget külső és belső rendezvényekhez egyaránt igénybe lehet venni, de használatuk előre egyeztetett időpontokban és megnevezett felelősökkel történhet.
A nagyterem 131 négyzetméter alapterülettel és színpaddal (35 négyzetméter) rendelkezik, 250 fő befogadására alkalmas, főleg előadások, zenés, táncos rendezvények, színi előadások, családi rendezvények és kitelepülő árusok által szervezett értékesítési akciók színtere.
A tükörterem 55 négyzetméter alapterületével legfeljebb 35 fő befogadására alkalmas, alapvetően kiállítások helyszíne, de tánccsoportok, mozgásművészeti jellegű klubok foglalkozására is alkalmas.
A galéria 38 négyzetméter alapterületével legfeljebb 30 fő befogadására alkalmas, alapvetően klubfoglalkozások, ifjúsági klub, valamint kisebb előadások, bemutatók tartására szolgál.
A klub 32 négyzetméter alapterületével legfeljebb 20 fő befogadására alkalmas, alapvetően csoport vagy klubfoglalkozások színtere.
A kis klub 17 négyzetméter alapterületével legfeljebb 13 fő befogadására alkalmas, alapvetően id. Kanalas István fafaragó művész kiállításának színtere.
A rózsa szoba 55 négyzetméter alapterületével legfeljebb 40 fő befogadására alkalmas, alapvetően Szőreg rózsakultuszának bemutató tere.
Az udvar kb. 200 négyzetméter hasznos alapterületével speciális kialakításánál fogva alkalmas nagyobb rendezvények, különböző szabadtéri közösségi összejövetelek lebonyolítására.
A Szőregi Faluház közösségi célú, rendezvényekre használt helyiségei:
a) társalgó 45,3 m2 30 fő befogadására alkalmas
b) iroda 9,28 m2 6 fő befogadására alkalmas
c) klubszoba I 26,7 m2 17 fő befogadására alkalmas, (jelenleg raktár)
d) klubszoba II 30,4 m2 20 fő befogadására alkalmas
e) klubszoba III 23,2 m2 15 fő befogadására alkalmas
f) konyha 13,0 m2 6 fő befogadására alkalmas
g) fedett terasz 45,15 m2 30 fő befogadására alkalmas
A helyiségek használatának rendje
A helyiségek használatának rendjét, az intézményben előírt (minimális) magatartási szabályokat a Házirend tartalmazza.
A művelődési házban az előcsarnok és a közlekedő a nyitvatartási idő teljes tartamában a látogatók rendelkezésére áll, azt bárki használhatja szabadidő eltöltésére, illetve a rendezvényekhez kötődően.
A többi helyiséget (termeket) azok rendeltetése szerint általában egy-egy rendezvényhez lehet igénybe venni, előre egyeztetett időpontokban és megnevezett felelősökkel, a kapcsolódó helyiségek (mosdó) adott rendezvény tartama alatt a résztvevők számára nyitva állnak.
Az intézmény saját rendezvényein, illetve amelyek szervezésében, rendezésében közreműködik, biztosítja a felügyeletet.
A Tömörkény István Művelődési Házban és Szőregi Faluházban működő csoportok, alkotó művelődési közösségek, klubok és szakkörök helyiséghasználati rendje az éves munkatervben meghatározott, az adott közösség vezetője és tagjai felelősek a házirend betartásáért, a helyiség és berendezési tárgyai rendeltetésszerű használatáért.
A helyiségek igénybevétele külső szervek, személyek által
Külső szerveknek, szervezeteknek és magánszemélyeknek a helyiségek igénybevétele esetén annak használatáért bérleti díjat kell fizetniük, melynek mértéke az önköltség-számítási szabályzat mellékletében meghatározott. A létesítmény helyiségeit külső szervek, személyek a művelődési ház rendeltetésével össze egyeztethető célból, a használatra vonatkozó előzetesen kötött megállapodás alapján, a megállapodásban rögzített időtartamban használhatják, ez esetben az igénybevevő a megállapodásban foglaltaknak megfelelően felelősséggel tartozik.
Az igazgató az önköltség-számítási szabályzat mellékletében meghatározott bérleti díjon és az abban foglalt kedvezményadásra jogosító szabályok (mely esetben, mekkora kedvezmény adható) szerint köt bérleti szerződést. A kedvezményre jogosító esetek a következők:
a) ha az igénybevevő Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata által fenntartott közintézmény, vagy karitatív, nonprofit civil szervezet, és az igénybevétel célja kulturális, szociális, egészségügyi,
b) ha az igénybevétel jótékonysági, kulturális, illetve közoktatási célú vagy a lakosság tájékoztatása céljából történik.
Az adott kedvezmények nem szolgálhatnak alapjául pótelőirányzat igénylésnek.
Az intézmény helyiségei használatáról akkor is kell megállapodást kötni, ha az igénybevevőnek nem kell bérleti díjat fizetnie. A használatra vonatkozó megállapodás, szerződés kötelező melléklete az a nyilatkozat, amely az igénybevételhez kapcsolódó költségek kimutatását, valamint a költségek fedezetéül szolgáló előirányzat megnevezését tartalmazza. A szerződés hatálybalépésének, az abban foglalt kötelezettségvállalás teljesítésének ez esetben is előfeltétele az ellenjegyzés.
Kontrolltevékenységek az intézményben
Kockázatkezelési rendszer, információs és kommunikációs rendszer, nyomon követési rendszer (monitoring) és a személyzeti-munkaügyi rendszer
Az intézmény belső kontrollrendszere tartalmazza mindazon elveket, eljárásokat és belső szabályzatokat, melyek biztosítják, hogy
a) az intézmény valamennyi tevékenysége és célja összhangban legyen a szabályszerűséggel, szabályozottsággal, valamint a gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség követelmé-nyeivel,
b) az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodás során ne kerüljön sor pazarlásra, visszaélésre, rendeltetésellenes felhasználásra,
c) megfelelő, pontos és naprakész információk álljanak rendelkezésre a művelődési ház működésével kapcsolatosan, és
d) a belső kontrollrendszer harmonizációjára és összehangolására vonatkozó jogszabályok végrehajtásra kerüljenek a módszertani útmutatók figyelembevételével.
A kockázatkezelés
A költségvetési szerv vezetője a kockázati tényezők figyelembevételével kockázatelemzést végez és kockázatkezelési rendszert működtet. A kockázatelemzés során fel kell mérni és meg kell állapítani az intézmény tevékenységében, gazdálkodásában rejlő kockázatokat.
Kockázat: a költségvetési szerv gazdálkodása tekintetében mindazon elemek és események bekövetkeztének a valószínűsége, amelyek hátrányosan érinthetik, befolyásolhatják a szerv működését. A kockázat lehet:
a) egy esemény vagy következmény, amely lényegi befolyással van az intézmény célkitűzéseire,
b) véletlenszerű esemény, hiányos ismeret vagy információ,
c) eredendő kockázat, amely az esetlegesen előforduló szabálytalanságok vagy a megvalósítás során fellépő hibák előfordulásának kockázata,
d) ellenőrzési kockázat, mely hibákat vagy szabálytalanságokat meg nem előző, illetve fel nem táró, folyamatba be nem épített ellenőrzési eljárásokból fakad.
Szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje
A költségvetési szerv vezetője a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét az NGSZ és a hozzárendelt művelődési házak Belső kontrollrendszer szabályzata hatályba léptetésével biztosítja.
A szabálytalanságok kezelésének általános célja a működés során bekövetkező különböző zavarok, rendellenességek elhárítása és a hasonló események megelőzése.
Az ellenőrzési nyomvonal
Az ellenőrzési nyomvonal az intézmény tervezési, pénzügyi lebonyolítási és ellenőrzési folyamatainak szöveges, illetve táblázatba foglalt és folyamatábrákkal szemléltetett leírása, amely tartalmazza különösen a felelősségi és információs szinteket és kapcsolatokat, irányítási és ellenőrzési folyamatokat, lehetővé téve azok nyomon követését és utólagos ellenőrzését.
Az intézmény gazdasági folyamatainak ellenőrzési nyomvonalát az NGSZ és a hozzárendelt művelődési házak Belső kontrollrendszer szabályzata tartalmazza, ami kiegészítésre kerül a szakmai feladatok ellenőrzési nyomvonalával.
Függetlenített belső ellenőrzés
A belső ellenőri feladatokat a megállapodás alapján az NGSZ belső ellenőrei látják el. A belső ellenőrzési folyamatok végrehajtását az NGSZ és a hozzárendelt intézmények belső ellenőrzési kézikönyve szabályozza.
A belső ellenőrzés az intézmény céljai elérése érdekében rendszerszemléletű megközelítéssel és módszeresen értékeli, illetve fejleszti az ellenőrzött szervezet kockázatkezelési, ellenőrzési és irányítási eljárásainak hatékonyságát.
Az igazgatói értekezlet
Nem kifejezetten a Tömörkény István Művelődési Ház intézményrendszerének része, de a Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának fenntartásában működő művelődési házak együttműködési fóruma és ajánlásokat megfogalmazó szerveként működő testület, és így a belső kontrollrendszer része, egyben javaslattevő, koordináló szervezet, amely havi rendszerességgel ülésezik. Az egyes ülések rotációs rendszerben kerülnek a résztvevő (megállapodásban részes) művelődési házak igazgatói által megszervezésre. Rendkívüli értekezlet összehívását bármelyik művelődési ház igazgatója kezdeményezheti.
Feladata az intézmények működésének összehangolása, a közös feladatok és problémák megoldásának kidolgozása. A testület állásfoglalása az egyes intézmények vonatkozásában az adott intézmény igazgatójának ez irányú döntésétől függ, illetve a létrejött megállapodástól függően kötelező.
Csoport-, vagy munkaértekezlet
Javaslattevő, véleményező fórum, amelynek feladata az intézmény működésének elősegítése, a tevékenységek és a közösségek koordinálása. E feladatok megvalósítására létrehozott testület tagjai: az igazgató, a szakalkalmazott (népművelő) és az igazgató által felkért személyek: az intézmény közvetlen lakóterületének (Szőreg) önkormányzati képviselője, a művelődési ház állandó közösségeinek vezetői (képviselői), az itt működő egyesületek és más szervezetek és a művelődési házzal hosszúlejáratú együttműködési megállapodást kötő szervezetek és intézmények delegált képviselői.
Dolgozói munkaértekezlet
Az igazgató hívja össze, szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal. Az értekezletre meg kell hívni az intézmény valamennyi fő- és részfoglalkozású dolgozóját.
A munkaértekezleten az igazgató:
– tájékoztat a művelődési ház munkaprogramjának megvalósulásáról,
– értékeli a dolgozók élet- és munkakörülményeinek alakulását,
– meghatározza a következő időszak feladatait.
A dolgozói munkaértekezleten az alkalmazottak véleményüket és észrevételeiket kifejthetik, és a feltett kérdéseikre választ kapnak. Ha az adott kérdésre haladéktalanul nem adható meg a korrekt tájékoztatás, a dolgozóknak az értekezletet követő lehető legrövidebb időn belül írásban kell választ kapniuk.
Az értekezletről emlékeztetőt kell készíteni, azt az igazgatóval és a jegyzőkönyvvezetővel szignáltatni kell, ezt követően a vezetői irodában kell elhelyezni.
A szakszervezet, dolgozói képviselet
A Tömörkény István Művelődési Ház közalkalmazotti jogviszonyban dolgozó munkavállalói érdekképviseletét a Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete látja el, mely 100%-os reprezentativitással rendelkezik az intézményben. Az intézmény szakszervezeti tagsággal rendelkező dolgozója a KKDSZ Szeged Városi Művelődési Alapszervezetének tagjai.
Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének hatályos helyi közművelődési rendeletében foglaltak szerint érvényesül az intézményi szintű szakmai képviselet a fenntartó szegedi önkormányzat irányában.
A munkaszervezet működésének főbb szabályai
A közalkalmazotti jogviszonyra vonatkozóan elsősorban a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény, aművészeti, közművelődési és közgyűjteményi területen foglalkoztatott közalkalmazottak jogviszonyával összefüggő egyes kérdések rendezésére című 150/1992. (XI. 24.) Korm. rendelet, illetve a munka törvénykönyve hatályos rendelkezései által meghatározottak az irányadók.
A közalkalmazotti jogviszony létrejötte
Az intézmény igazgatója, a munkáltatói jogkör gyakorlója a sikeres pályázatot benyújtó pályázóval a jogviszony létesítésekor állapodik meg az alkalmazás feltételeiben és ez alapján határozott vagy határozatlan időtartamra szóló, rész- vagy teljes munkaidőre vonatkozó kinevezési okmány készül.
A kinevezés (jogviszony-létesítés) feltétele az erkölcsi és egészségügyi, illetve a szakmai alkalmasság dokumentumokkal történő igazolása (erkölcsi bizonyítvány, egészségügyi alkalmasság és az előírt iskolai végzettség igazolása).
A kinevezési okmány tartalmazza, hogy az érintett közalkalmazott milyen munkakörben és milyen feltételekkel, milyen mértékű alapbérrel és mely időponttól, milyen időtartamra kerül alkalmazásra. A közalkalmazott jogviszonyára vonatkozó okmány elválaszthatatlan mellékletét képezi a munkaköri leírás és a munkavégzés megkezdése előtti tűz- és munkavédelmi alapoktatás igazolása, illetve a tájékoztató levél.
A munkaviszony létrejötte és speciális szabályai
Kivételes esetben az illetékes hivatallal kötött megállapodás alapján lehetőség van munkaviszony keretében közhasznú, illetve közcélú munkavállaló határozott időtartamú foglalkoztatására. A foglalkoztatás feltételei a közalkalmazotti jogviszony létesítésének feltételeivel azonosak.
A közalkalmazotti jogviszony és a munkaviszony megszüntetése
Az intézmény dolgozói munkájukat főszabályként közalkalmazotti jogviszony keretében végzik, így közszolgálati jogviszonyuk megszüntetése esetén a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni, függetlenül attól, hogy a közalkalmazotti jogviszony megszüntetése milyen okból és mely körülmények között történik.
A közcélú/közhasznú munkavállalók jogviszonya a határozott idő leteltével szűnik meg, a jogviszony rendkívüli megszüntetésére a Mt. szabályai és az alkalmazásra kötött megállapodás rendelkezései az irányadók.
Munkaköri leírás
A Tömörkény István Művelődési Ház közalkalmazottainak (közcélú/közhasznú foglalkoz-tatottainak, nyári diákmunkásoknak) konkrét, egyedi feladatait a munkaköri leírások tartalmazzák. Az egyedi (személyre szóló) munkaköri leírásokat feladatváltozás, illetve minden, a tényleges munkavégzéssel kapcsolatos változás esetén aktualizálni kell.
A munkaköri leírások kötelező tartalmi elemei:
– egyedi azonosító (iktatószám),
– kinek, milyen munkakörre került kibocsátásra,
– az érintett közalkalmazott jogállása, jogaira és kötelezettségeire milyen további rendelkezések vonatkoznak,
– melyek a konkrét (ténylegesen végzendő) feladatai, kötelezettségei,
– a munkavégzés helye és időtartama.
A munkaköri leírás elkészítéséért, illetve az aktualizálásért az érintett dolgozó közvetlen munkahelyi vezetője a felelős.
A munkavégzés
A munkavégzés a kinevezésben, a munkaköri leírásban, illetve adott esetben a külön utasításban megjelölt feltételek és érvényben lévő szabályok szerint történik. A megfelelő munkakörülmények (a jogszabály által meghatározott feltételek) biztosítása a munkáltató feladata.
A dolgozó köteles a munkakörébe tartozó munkát képességeinek megfelelően, az elvárható szakértelemmel és pontossággal, körültekintéssel, az arra vonatkozó szabályoknak, a munkahelyi vezetője utasításának, valamint a szakmai elvárásoknak megfelelően végezni.
Szabadság
Az éves rendes, illetve rendkívüli szabadság kivételéhez előzetesen a munkahelyi vezetővel egyeztetett ütemtervet kell készíteni tárgyév május 15-ig. A szabadság igénybevételét az igazgató jogosult engedélyezni.
A közalkalmazottakat megillető szabadságról illetve a már ténylegesen letöltött, illetve az engedélyezett szabadságról naprakész nyilvántartást kell vezetni az intézményben, melyről havonta az NGSZ Művelődési Házak Gazdasági Csoportja felé adatot kell szolgáltatni.
A helyettesítés rendje
Az igazgató helyettesítése: az igazgatót akadályoztatása esetén teljes felelősséggel az intézményben teljes munkaidőben foglalkoztatott felsőfokú végzettségű szakalkalmazott helyettesíti. Kötelezettségvállalásra a helyettesítést végző szakalkalmazott NGSZ pénzügyiellenjegyzése mellett jogosult.
Az egyéb helyettesítési kérdések a dolgozók jelen szabályzatban rögzítetett tevékenységi körénél és a munkaköri leírásban meghatározottak.
Kártérítési kötelezettség, kártérítési felelősség
A munkavállaló anyagi felelőssége
A munkavállaló a munkaviszonyából eredő kötelezettségének vétkes megszegésével okozott kárért kártérítési felelősséggel tartozik, szándékos károkozás esetén a teljes kárt köteles megtéríteni.
A munkavállaló vétkességére tekintet nélkül a teljes kárt köteles megtéríteni az általa jegyzék vagy elismervény ellenében, visszaszolgáltatási vagy elszámolási kötelezettséggel átvett olyan dolgokban bekövetkezett hiány esetén, amelyeket állandóan őrizetben tart, kizárólagosan használ vagy kezel.
A pénztárost, pénzkezelőt e nélkül is terheli felelősség az általa kezelt pénz, értékpapír és egyéb értéktárgy tekintetében.
Amennyiben az intézménynél a kárt többen együttesen okozták, vétkességük, a megőrzésre átadott dolgokban a bekövetkezett hiány esetén pedig munkabérük arányában felelnek.
A munkáltató anyagi felelőssége
A munkáltató a munkavállalónak munkaviszonyával összefüggésben okozott kárért vétkességére tekintet nélkül, teljes mértékében felel.
Azonban mentesül a munkáltató a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a kárt működési körén kívül eső elháríthatatlan ok vagy kizárólag a károsult magatartása okozta.
Nem kell megtérítenie a munkáltatónak, a működési körében keletkezett kárnak azt a részét, amelyet a munkavállaló vétkes magatartása idézett elő.
A munkavállalónak kell bizonyítania, hogy a károkozás a munkaviszonyával okozati összefüggésben következett be.
Záró rendelkezések
A SZMSZ szempontjából irányadó, legfontosabb jogszabályok
A fenntartó által kibocsátott rendelkezések
- Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének a helyi közművelődési feladatok ellátásáról szóló 34/2017. (XI. 10.). önkormányzati rendelete,
- Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének mindenkor hatályos beszerzési szabályzata,
- – Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata vagyona feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 25/2003. (VI. 27.) Kgy. rendelete
A SZMSZ mellett alkalmazandó szabályzatok
- Ügyrend,
- az NGSZ és a hozzárendelt művelődési házak belső kontrollrendszer szabályzata,
- Műszaki és üzemeltetési szabályzat,
- Továbbképzési szabályzat (Beiskolázási terv, továbbképzési rend),
- Számlarend,
- Számviteli politika,
- Pénzkezelési szabályzat,
- Leltárkészítési és leltározási szabályzat,
- Eszközök és források értékelési szabályzata,
- Önköltség-számítási szabályzat,
- Felesleges vagyontárgyak hasznosításának és selejtezésének szabályzata,
- Iratkezelési és irattározási szabályzat,
- Beszerzési szabályzat,
- Munkavédelmi szabályzat,
- Tűzvédelmi szabályzat,
- Aláírási jogosultság, kötelezettségvállalás, utalványozás, ellenjegyzés rendje,
- Házirend,
- Számítástechnikai védelmi szabályzat,
- Kiküldetési szabályzat.
Szeged, 2020. május 28.
Szekeres Sándor
igazgató
Záradék
A Tömörkény István Művelődési Ház jelen Szervezeti és működési szabályzatát – az élet és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében a 40/2020. (III.11.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel, és a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. §. (4) bekezdésében foglaltak alapján, valamint a Kulturális, Oktatási, Idegenforgalmi és Ifjúsági Bizottság tagjai véleményének figyelembevételével – Szeged Megyei Jogú Város polgármestere 187/2020. (V. 28.) PM sz. határozatával jóváhagyta.
Szeged, 2020. május 28.
…………………………….
Dr. Botka László
polgármester
Megismerési nyilatkozat
A Szervezeti és működési szabályzatban foglaltakat megismertem. Tudomásul veszem, hogy az abban foglaltakat a munkavégzésem során köteles vagyok betartani.
név | beosztás | kelt | aláírás |